عطر و ادکلن ارشاکو
نت های شیرین ،چوبی و خزه درعطر به چه معناست؟ | کلوپ آموزش
منوی بالا را از قسمت نمایش -> فهرست انتخاب کنید

نت های شیرین ،چوبی و خزه درعطر به چه معناست؟

نت های شیرین : 

این گروه از عطرها که بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ بسیار معروف و پر کاربرد بودندف زیر گروهی از گروه عطرهای شرقی هستند. ترکیبات این گروه بیشتر بر پایه وانیل، رایحه ­ای ا زشکلاتف خامه، کارامل و خوراکی­هایی مثل ماکارون و کاپ کیکی و چیزهایی شبیه به این هستند.

اولین عطر موفق در این گروه عطر”آنجل” بود که در سال ۱۹۹۲ معرفی شد. رایحه این عطر چیزی بین کاراملف شکلات و رد پایی از اِتیل مالتول( رایحه شیرینی، شکر و کارامل) بود. استفاده از رایحه کاکایو در کنار اتیل وانیل این عطر را از نظر تجاری به عطری موفق تبدیل کرده بود. در واقع در صنعت عطر، استفاده از رایحه­های شکلات و گل در عطرف باعث موفقیت عطر از نظر تجاری می­شوند. اگرچه تعدادی از این رایحه­ها مستقیما از موادموجود در طبیعت به وجود می­آیند اما دسته بزرگی از این رایحه­ها هستند که از طریق سنتر و سایر تکنیکهای موجود در صنعت عطر به­دست می­ایند.

و اگرچه این رایحه ها و نتها اکثرا در عطرهای زنانه  کاربرد دارند، گاهی اوقات هم رایحه­های مواد خوراکی در عطرهای مردانه هم استفاده می­شوند. این نتهای خوراکی نوعی حس بازیگوشی و طراوت و شادابی را القا می­کنند و از طرفی به نوعی به باز شدن حس چشایی کمک می­کنند. و این واقعیت را به خوبی نشان می­دهند که در احساس رایحه عطرف حس چشایی و بویایی به شدت درگیر هستند.

این نتها به ما اجازه می­دهند تا دید جدید و تازه­ای به عطرهایمان داشته باشیم و حسی که سازنده این عطر می­خواسته القا کند را درک کنیم.

۲_۰۱۰۲۱۴۱۸۰۳۵۵

.

بوی چوب و خزه:

نتهای چوب به نوعی ابزارهای قابل انعطاف و قابل اعتماد در دست سازنده عطر هستند. در واقع مثل سکان کشتی در دست ناخدا! این نتها به گونه­ای باعث عمق بخشیدن به رایحه عطر و تقویت سایر نتهای استفاده شده در کنار این نتها در ترکیب عطر هستند. گروهی از این نتها به نام چوبهای رز وجود دارند که می­توانند به عنوان بالاترین نت و یا نت میانی به کار روند.

نتهای چوبی از انواع گوناگون درختان به دست­ می­آید. ببرخی از نتها تند و تلخ و به نوعی رایحه مداد تازه دارند مثل چوب  سدر. برخی مانند کرم و شیر لطیف هستند و در عین حال عمیق مثل چوب سندل. اما برخی دیگر از نتهای چشوبی هستند که شخصیت تازه و جدیدی به ترکیبی که در ان بکار رفته اند می­بخشند مثل چوب عود و آگار. چوب این درختان علاوه بر اینکه به گونه­ای دور کنننده بیماری و مریضی استف دارای رایحه مست کننده چوب و خزه  هستند. حتی گاهی رایحه کاج و درخت کریسمس را القا می­کنند.

اگرچه این نتهای چوبی از طریق روش­های طبیعی به دست می­آیند، مثل خیساندن چوب و یا تقطیر تراشه­های چوب به دست میایند اما گاهی بعضی از این نتها از طریق سنتز به دست­ می­آیند. دلیل استفاده از روش سنتز در خصوص این رایحه­ها این است که تولید کننده می­خواهد بهره­وری، کیفیت و ماندگاری نت استخراج شده را بیشتر کند.

در این گروه دو استثنا وجود دارد. یکی وِتیوِر و دریگری نعناع هندی. وتیوِر در واقع نوعی چمن با ریشه­های به هم پیچیده است و نعناع هندی هم برگهای بوته­های شرقی است. اما رایحه این دو گیاه به گونه­ای رایحه چوب است به همین دلیل در دسته نتهای چوبی قرار می­گیرند. نتهای چوبی در اکثر عطرهای مردانه کاربرد دارند. البته ممکن است که رایحه غالبی نداشته باشند اما چون در کنار سایر ترکیبات بسیار انعطاف پذیر هستند، بنابراین در بسیاری از عطرهای زنانه نیز مورد استفاده قرار­میگیرند. تعداد کمی عطر وجود دارد که درترکیبات آنها از نت چوب به عنوان تقویت کننده سایر نتها­ استفاده نشده باشد.

خزه نیز یکی دیگر از زیر گروه­های این گروه است. خزه­ها معمولا بر روی تنه گیاهان رشد می­کنند مثل گل سنگ و خزه درختی. رایحه خزه با هیچ چیز دیگری قابل جایگزین شدن نیست. اپرچه تلاشهای زیادی برای تولید رایحه خزه با استفاده از تکنیک­های آزمایشگاهی صورت گرفته اما هنوز تولید خزه از طریق روش­های آزمایشگاهی موفق نبوده و به همین دلیل برای کلیه سازندگان عطر از طریق انجمن بین المللی عطر، سهیمه خزه در نظر گرفته شده است.

خزه­های باعثعمق بخشیدن به رایحه و تند تر کردن آن می­شود و از طرفی حس جنگل در فصل پاییز را القا می­کنند. به همین دلیل است که اصولا خزه­ها به عنوان پایه و بنیان عطرهای خانواده شیپِر( که قبلا توضیح داده شد) و همینطورفوژِر هستند. به عنوان مثال در این خانواده از عطرها از گلسنگ به عنوان عنصر اصلی در ترکیب استفاده می­شود. خصوصیت آنها القای حس زمین بودن وتاریکی و در عین حال نوعیت جذابیت است.

اما داستان نتهای استفاده شده در ترکیبات عطرها همچنان ادامه دارد. در پست بعدی در خصوص نتهای صمغ و مشک و صحبت خواهیم کرد.

با تشکر از ابراز احساس شما!
بعد از خواندن مطلب چه حسی دارید؟
  • برانگیخته
  • مجذوب کننده
  • خوشحال کننده
  • حوصله سر بر
  • ناراحت کننده
  • عصبانی شدم
۹۷۰x90

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.