منوی بالا را از قسمت نمایش -> فهرست انتخاب کنید

آموزش مقابله با استرس امتحان

مقدار اندک اضطراب در امتحانات سبب افزایش تمرکز و دقت حواس در فرد است و تغذیه مناسب به ویژه خوردن صبحانه، اضطراب امتحان را کاهش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ،دکتر امیررضا چمنی، روانپزشک، با بیان این مطلب افزود: اضطراب یک هیجان ناخوشایند است که در فرد ایجاد دلشوره و نگرانی مبهم و بدون علت مشخص می کند. زمانی استرس در کنکور و امتحانات طبیعی محسوب می شود که شدت آن متناسب با شرایط امتحانات باشد; چرا که این امر خود جنبه مثبت داشته و سبب افزایش تمرکز دقت حواس، کارائی و عملکرد شخص می شود. در صورتی که دامنه اضطراب زیاد و شدت آن نامتناسب باشد فلج کننده بوده و باعث مختل شدن عملکرد فرد می شود.

وی استفراغ، دل درد، تکرر ادرار، تنگی نفس، تپش قلب، بی قراری، بیخوابی، بی اشتهایی و لرزش را از علائم جسمانی اضطراب در کنکور و امتحانات برشمرد و درباره علل بروز اضطراب امتحانات تصریح کرد: انتظارات نامعقول و نامناسب والدین و اولیا مدارس، ترس از شکست در امتحان و نگرانی از نتیجه امتحانات و تطابق دادن عامل موفقیت و ارزشمندی فرد با نتیجه آزمون از علل بروز استرس و اضطراب در امتحانات است.

این روانپزشک افزود: گاهی مشاهده می شود منبع عزت نفس و ارزشمندی شخص، موقعیت فرد در امتحان و کنکور قرار می گیرد بنابراین اگر تنها منبع عزت نفس شخص، نتیجه کنکور باشد بار روانی شدیدی بر فرد گذاشته و در نهایت عدم نتیجه گیری در کنکور یا امتحان باعث کاهش عزت نفس فرد می شود.

———————————–

 

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.