ارشاکو
هورمونی به نام HGH برای رشد قد | کلوپ آموزش

  • ADS
  • ADS
  • هورمونی به نام HGH برای رشد قد

    هورمون رشد از بخش جلویی غده هیپوفیز ترشح شده و وارد خون می‌ شود و با اثر بر استخوان‌ ها، باعث رشد طولی استخوان ‌ها و بلندتر شدن قد می ‌شود.

    ترشح هورمون رشد از غده هیپوفیز یک جریان دائمی و همیشگی نیست، بلکه این هورمون به صورت دوره ای یا پریودیک ترشح می ‌شود و میزان آن در خون، در طول شبانه ‌روز تفاوت دارد و تحت تاثیر عواملی ترشح آن افزایش می ‌یابد.

    خوابیدن، ورزش کردن ، گرسنگی، سرما ، اعمال جراحی ، شوک ‌های عصبی و خوردن غذاهای پروتئینی باعث می ‌شود که هورمون رشد بیشتر ترشح شود.

    در واقع هورمون رشد یک خاصیت فیزیولوژیک مهم دارد که از کاهش غلظت گلوکز (قند) خون جلوگیری می‌ کند تا آن را برای نیاز سلول‌ های مغزی حفظ کند. بنابراین کاهش غلظت گلوکز به هنگام گرسنگی و ورزش سبب افزایش ترشح هورمون رشد در خون می ‌شود. در حین خواب عمیق نیز بیشترین مقادیر هورمون رشد ترشح می ‌شود.

    در دوران کودکی، ترشح کافی هورمون رشد اهمیت زیادی دارد، زیرا مقادیر متناسب آن سبب رشد طبیعی کودک می ‌شود و کاهش آن به کوتاهی قد و کاهش رشد کودک منجر می ‌شود.

    از طرف دیگر افزایش ترشح هورمون رشد نیز در سنین کودکی، باعث رشد و بلند قدی غیر طبیعی و غول‌ پیکری وی می ‌شود و عارضه‌ای به نام “ژیگانتیسم” را به وجود می ‌آورد. حتی بعد از سنین رشد که صفحات رشد استخوان ‌ها بسته می‌ شوند، با افزایش ترشح هورمون رشد، اگرچه طول استخوان‌ ها افزایش نمی ‌یابد، اما قطر استخوان‌ها زیاد شده و درشت هیکلی در ناحیه فک، پیشانی، دست و پاها عارضه ‌ای را به وجود می‌ آورد که “آکرومگالی” نامیده می ‌شود.

    چگونه ترشح هورمون رشد را افزایش دهیم؟

    برخی از عوامل در افزایش ترشح هورمون رشد موثر‌ند و در سنین رشد می‌ توانند باعث بلندی قد کودک و نوجوانان شوند که در زیر به آن ها اشاره می ‌کنیم:

    خواب کافی و منظم

    اولین قدم برای تحریک ترشح هورمون رشد، خواب کافی و البته منظم است. بیشترین میزان ترشح هورمون رشد پس از به خواب رفتن و در ۲ ساعت اول خواب است و به استخوان‌ها می ‌رسد، بنابراین بهتر است کودکان و نوجوانان شب‌ ها تا دیر وقت بیدار نمانند و اگر می‌ توانند هنگام بعد از ظهر، خوابی هر چند کوتاه مدت داشته باشند.

    تغذیه صحیح

    مصرف غذاهایی که پروتئین کم و قند بالا دارند، منجر به کوتاهی قد و تاخیر در رشد می‌ شوند. بنابراین مصرف پروتئین به خصوص پروتئین‌ هایی که کیفیت بالایی دارند، برای رشد و افزایش قد لازم است.

    زیاده‌ روی در مصرف قند‌ها و شیرینی ‌جات، سبب افزایش میزان گلوکز (قند) خون به صورت ناگهانی می‌ شوند که این امر خود باعث کاهش میزان ترشح هورمون رشد می‌ شود.

    غذاهای چرب نیز حجم عضلات بدن را کاهش می دهند و مانع رسیدن پروتئین کافی به بدن می ‌شوند.

    تمرینات ورزشی

    انجام روزانه ورزش‌ هایقدرتی، کششی و نرمشی، اثر مستقیمی بر افزایش میزان هورمون رشد دارند و فعالیت‌ های ورزشی شدید سبب کاهش قند خون می ‌شوند و متعاقب این امر، ترشح هورمون رشد افزایش می ‌یابد.

    انجام ورزش‌های کششی مرتب، با تقویت عضلات پشت و تقویت ستون فقرات باعث راست قامتی بیشتر و افزایش قد تا حدود ۵/۲ تا ۵ سانتیمتر می ‌شوند.

    بنابراین در هر سنی که هستید، روزی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه وقت برای ورزش بگذارید تا از فواید آن همچون افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن، کاهش حجم چربی بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن بهره ببرید.

    پزشکان معتقدند که مصرف غذاهای حاوی پروتئین، ۲ ساعت قبل از ورزش و نیز پس از ورزش باعث افزایش قابل توجهی در میزان هورمون رشد و نیز هورمون تستوسترون در آقایان می ‌شود.

    فاصله‌ گذاری مناسب بین تغذیه و خواب

    مصرف غذاهای سنگین پیش از خواب باعث می ‌شود که در هنگام خواب میزان انسولین خون افزایش یابد و این مساله باعث کاهش ترشح هورمون رشد می ‌شود. بنابراین اگر می ‌خواهید از خواب تان بهره کافی ببرید، حداقل ۲ ساعت قبل از خواب، مواد غذایی سنگین و چرب و دیر هضم نخورید.

    کمبود روی و کوتاهی قد

    عنصر روی یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که پس از آهن، بدن بیشترین نیاز را به آن دارد. این عنصر کمیاب در بدن نقش‌ هایی حیاتی دارد و کمبود آن سبب خستگی و ضعف، کوتاه قدی، عوارض پوستی و دیررس بودن صفات ثانویه جنسی می ‌شود.

    غلات و نیز غذاهای حیوانی مانند گوشت و تخم ‌مرغ ، لبنیات و غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو سرشار از روی هستند. مصرف نان‌ هایی که به خوبی تخمیر نشده‌اند یا در تهیه آنها از جوش شیرین استفاده شده است، از جذب روی و املاح معدنی دیگر جلوگیری می کنند و باعث کوتاهی قد در جوانان می شوند. در واقع در غلات و به ویژه پوسته آن ها ماده‌ای به نام فیتات وجود دارد که مانع جذب روی است. ولی در اثر تخمیر، تجزیه می‌ شود و از بین می‌ رود. با این تفاسیر درمی ‌یابید که مصرف نان‌ هایی که به روش سنتی تهیه می ‌شوند و به خوبی تخمیر می‌ شوند، بهترین منبع روزانه برای تامین روی هستند.

    امروزه مکمل‌ های روی به صورت شربت ‌های در داروخانه‌ ها وجود دارند که پزشکان برای کودکانی که دچار کوتاه قدی و تاخیر رشد هستند، تجویز می‌ کنند.

    علاوه بر روی، ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر همچون ویتامینA  ، B12 ، آهن و کلسیم برای رشد قد ضروری هستند.

    آمینو اسید های گابا و گلوتامین ،کمک به تولید هورمون رشد بیشتر در مغذ میکنند.

    هشدار:مصرف خودسرانه هورمون رشد در افرادیکه به دنبال افزایش قد و یا بهرمندی از دیگر تاثیرات هورمون رشد هستند میتواند اثات غیر قابل برگشتی همچون آکرومگالی را در بر داشته باشد.برای تشخیص نیاز به هورمون رشد تزریقی برای افزایش رشد قد،باید به متخصصین غدد مراجعه کرد.

    منبع:maxstar.ir

    با تشکر از ابراز احساس شما!
    بعد از خواندن مطلب چه حسی دارید؟
    • برانگیخته
    • مجذوب کننده
    • خوشحال کننده
    • حوصله سر بر
    • ناراحت کننده
    • عصبانی شدم
    برچسب ها : , , , , , , , , , , ,

    ديدگاهي بدهيد !


    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.