همسر خوب و مناسب شما چه کسی است؟

همه دنبال دختر خوب و پسر خوب برای ازدواج هستند. همه در پی معیارهای اصولی و درست و حسابی برای ازدواجشان می گردند. اما واقعا همسر خوب و مناسب شما چه کسی است؟

آیا دختر و یا پسر مورد علاقه شما این خصوصیات را دارد

انتخاب همسر مناسب

برای آن که معیارهای مناسبی برای انتخاب همسر در دست باشد، به پاره ای از ویژگی های یک همسر شایسته اشاره می کنیم. این خصوصیات، خصوصیت های عمومی هستند و بعد از آنکه این ها را در فرد مورد نظرتان تایید کردید، باید سراغ کفویت ها و تناسب ها و جور بودن شخصیت هایتان بروید»

خصوصیات شوهر شایسته

۱- دیانت و تقوی: شوهری که متدین و با تقوی باشد، حقوق همسرش را حفظ می کند و هیچ گاه در پی هوس های نامشروع نیست، به او احترام می گذارد و از هرگونه ستم دوری می کند. امام باقر(ع) می فرمایند: ” شایستگی داماد در تقوا و دیانت و امانت او نهفته است؛ هر کس واجد این شرایط باشد درخواست وی را بپذیرید.”

۲- حسن خلق: یکی از ویژگی های شوهر شایسته آن است که از نظراخلاقی مهربان، خوشرو و نسبت به همسرش دوستی مخلص باشد. حضرت رسول ( ص ) می فرمایند: هرگاه فردی به خواستگاری دخترتان آمد که از نظر دین و اخلاق شما را راضی می کرد دخترتان را به ازدواج او در آورید.

۳- فعّال و تلاشگر: شوهر باید برای تأمین نیازمندی های مادی و معنوی خانواده اش کوشش و فعالیت نماید. بدترین شوهر کسی است که در خانه بنشیند و همسرش را برای تهیه مایحتاج خانه به کار وا دارد.

۴- عفّت زبان: بیان، یکی از عوامل تشکیل دهنده شخصیت است. کسی که در گفتار با کلمات توهین آمیز و فحش و ناسزا دیگران را بیازارد، عفت زبان ندارد. چنین فردی قبل از هر کس همسرش را مورد حمله قرار می دهد و در برابر هر چیزی که مطابق میلش نباشد به ناسزاگویی می پردازد. بنابراین، داشتن عفت زبان یکی از خصوصیات یک شوهر شایسته است.

۵- سخاوت: فردی که خِسّت و بخل را بر خود و دیگران روا دارد، شوهر خوبی نخواهد بود. بخشش و فراهم کردن رفاه و توسعه دادن به زندگی خانواده از طریق مال حلال و دست و دل باز بودن، از خصوصیات یک شوهر خوب است. تهیه هدیه و کادو برای همسر از اعمالی است که یک شوهر شایسته به مناسبت های مختلف انجام می دهد.

۶- مهمان نوازی: مردی که نان خانه اش را کسی ندیده و درِ منزلش را به روی دوستان و اقوام ببندد، همسر خوبی نخواهد بود. این مرد باید بداند همسرش که در خانه پدر و مادر بزرگ شده و با خویشاوندانش معاشرت و رفت و آمد داشته، نمی تواند با آنان قطع رابطه کند. بنابراین مهمان نوازی و معاشرت با خویشاوندان از صفات یک شوهر خوب است.

۷- آراستگی: همانطور که شوهر متوقع است همسرش آراسته باشد، خودش نیز باید به وضع ظاهرش برسد و از نظر لباس و نظافت دقت کافی بنماید. خیلی از مردان به وضع ظاهر خود توجه ندارند و همیشه مورد انتقاد و اعتراض همسر خود قرار می گیرند.

۸- امین بودن: مرد باید از هرگونه پنهان کاری یا عدم صداقت با همسرش بری باشد؛ زن، امین او و او، امین زن باشد. در این صورت است که زندگی، سعادت و خوشبختی را به دنبال خواهد داشت.

۹- اصالت و نجابت خانوادگی: از ویژگی هایی که در شوهر اهمیت خاص دارد، یکی وراثت و دیگری محیط است که اصالت خانوادگی هر دو را در بر دارد. بنابراین دختران باید در نظر داشته باشند فردی را به شوهری برگزینند که از یک خانواده نجیب و خوشنام بوده و در یک محیط خانوادگی سالم بزرگ شده باشد.

۱۰- عاقل و خردمند: یکی از ویژگی های شوهر شایسته، داشتن هوش و ذکاوت کافی و تخصص است. چنین شوهری آموزش لازم برای اشتغال به کسب حلال را دیده؛ و هر اندازه علم و کمالش بیشتر، و هوش و درایتش زیادتر باشد، شایسته تر خواهد بود.
مرد بدبین بیچاره تان می کند! مدام می خواهد سر از کارتان درآورد، به شما اتهام بزند و مدام زیر ذره بین داشته باشدتان. البته بدبینی را بعضی از مردها به غیرت تعبیر می کنند اما غیرت کجا و بدبینی و برچسب ناجور زدن به همسر کجا!

مردان ممنوعه

عروس خانم ها! این خط قرمزها را به یاد داشته باشید و حواستان باشد که جوابتان به چنین خواستگاری در همان لحظه اول باید نه باشد.

۱- شرابخوار، بد اخلاق، بد چشم و هیز و بی بند و بار: فکر نکنیم این ها نیاز به توضیح بیشتری داشته باشند! اگر نمی خواهید با یک آدم غیرقابل کنترل و غیر قابل اعتماد زندگی کنید، دور این جماعت را خط بکشید.

۲- بدبین: مرد بدبین بیچاره تان می کند! مدام می خواهد سر از کارتان درآورد، به شما اتهام بزند و مدام زیر ذره بین داشته باشدتان. البته بدبینی را بعضی از مردها به غیرت تعبیر می کنند اما غیرت کجا و بدبینی و برچسب ناجور زدن به همسر کجا!

۳- خسیس: مردی که نم پس ندهد و آب از دستش نچکد، شما را اسیر یک زندگی بی هیجان و بی تغییر و سرد می کند. مردی است که نیازهای شما را ندید می گیرد و کم کم در طول زندگی حس می کنید کنارش شکنجه می شوید.

۴- بدون احساس مسئولیت و تنبل: مرد تنبل یا مردی که در مقابل زن و زندگی مشترکش احساس مسئولیت نکند، کسی نیست که شما بتوانید خود و زندگی تان و فرزندانتان را به او بسپارید. چنین مردی خیلی راحت شانه خالی می کند و بار زندگی را روی دوش شما می اندازد تا در زندگی با او خسته و شکسته و پیر شوید و در نهایت از او ببرید.

۵- سفیه و ناهنجار: مرد ناهنجار یعنی مردی که رفتار ابلهانه دارد، موقر نیست. حرکات و شوخی های نابجا می کند و ندانم کار است. کسی هست که بتواند با این مرد دوام بیاورد؟

 

خصوصیات زن شایسته

۱- هماهنگی با شوهر: برای حفظ هر نظامی هماهنگی ضروری است. بنابراین چنانچه زن با شوهر هماهنگی نداشته باشد و از او تبعیت نکند، نظام خانواده به هم خواهد خورد. بدیهی است هماهنگی زن با شوهر در اموری است که خارج از منطق و وظیفه نباشد، و متقابلاً شوهر نیز باید در این هماهنگی، مقابله به مثل نماید.

 

۲- تمکین و تأمین نیاز جنسی: یکی از انگیزه های مهم در ازدواج نیاز جنسی است که ضرورت دارد طرفین در ارضای این نیاز اقدام کنند.

انتخاب همسر مناسب

۳- زینت و آرایش برای شوهر: زن باید برای جلب توجه شوهر به نظافت و آرایش خود برسد و لباس آراسته بپوشد. انجام این امر به قدری مهم است که در بعضی از موارد به از هم پاشیدگی اساس خانواده می انجامد. در اینجا لازم به یادآوری است که هیچ شوهری از زنی که برای دیگران خودآرایی و خودنمایی کند، خوشش نمی آید.

۴- داشتن پوشش مناسب: زنان باید بدن خود را از نامحرم بپوشانند. یکی از عللی که در غرب بنیان خانواده را سست کرده و از هم گسیخته، خودنمایی زنان با بدن های عریان است. مردان ایرانی،حتی افراد بی بند و بار و به اصطلاح متجدد، زنی را که با اندام بدون پوشش و لباس های کوتاه و تنگ در برابر نامحرم ظاهر شود، برای همسری نمی پسندند.

۵- داشتن جمال و کمال: زن باید از نظر فیزیکی سالم، و از نظر زیبایی مورد پسند همسرش قرار گیرد. همسر زیبا و سالم با داشتن خصوصیات خلقی مناسب و سایر شایستگی ها، نعمتی است که مافوق آن متصور نیست.

۶- اصالت خانوادگی: چون وراثت و تربیت اساس رفتار انسان را تشکیل می دهد، بنابراین منظور از اصالت خانوادگی آن است که دختر در خانواده ای مۆمن و با فرهنگ تربیت شده و از نظر وراثت نیز زمینه داشته باشد ؛ در این صورت متخلق به اخلاق حسنه خواهد بود.

۷- عاقل و خردمند: زنی که یک عمر با مردی مصاحبت دارد، باید باهوش و خردمند باشد. عقل و خرد از ویژگی های زن شایسته است. امیرالمومنین علی (ع) فرمود: از ازدواج با زنی که کم خرد است خودداری کنید. زیرا مصاحبت او گرفتاری سختی است و فرزندان او ضایع و مهمل خواهند بود.

۸- دیانت و تقوی و حسن خلق: همانطور که دیانت و تقوی و حُسن خلق از معیارهای شوهر شایسته است، برای زن نیز از جمله حسنات و ضوابط شایستگی به شمار می رود.

 

زنان ممنوعه:

آقا دامادهای عزیز، هر چقدر هم که عاشق شده باشید و دل از دست تان رفته باشد، باز ازدواج با این زنان نتیجه ای جز شکست و نارضایتی در زندگی مشترک نخواهد داشت:

۱- بی بند و بار: نمی خواهید که افسار زندگی تان به دست کسی باشد که نمی توان به لحاظ اخلاقی به او اعتماد کرد؟ البته اگر دنبال کشمکش و جنجال و دل ناآرام هستید می توانید سراغ چنین زنی بروید!

۲- بی حجاب: تعریف حجاب و حد و حدود آن کاملا در دین مشخص شده. با این حال ممکن است بر اساس عرف خانواده ها حجاب از نظر شما چادر باشد و از نظر همسرتان مانتو و روسری . بنابراین درباره بحث حجاب باید به توافق برسید.

۳- بد اخلاق و عبوس: هیچ مردی دوست ندارد وقتی به خانه می آید زن بداخلاق و عبوسی را ببیند که باید تا آخر شب با او سر و کله بزند. زنان بداخلاق سختگیر و لجباز و کینه توزند و خیلی وقت ها رفتار خودپسندانه دارند. سراغشان نروید که بیچاره تان می کنند!
زن بد زبان و درشت گفتار. چنین زنی یک عمر آزارتان می دهد و کار را به جایی می رساند که دیگر برای دو کلام حرف حساب زدن هم سراغش نروید. بر حذر باشید از زن بد زبان که هم خودتان و هم خانواده تان را عاصی می کند!

۴- سفیه و ناهنجار: در ازدواج اعتماد حرف اول را می زند. نه فقط درباره مسائل اخلاقی بلکه اعتماد داشتن به طرف مقابل حتی در این حد که رویتان بشود با او جایی بروید، او را در جمع معرفی کنید و خیالتان راحت باشد که همسرتان کاری نمی کند که آبروی شما برود. کسی که سبک سری کند، رفتار ناهنجار و ابلهانه داشته باشد نمی تواند همسر خوبی برای شما باشد.

۵- و این یکی که از هم بدتر است! زن بد زبان و درشت گفتار. چنین زنی یک عمر آزارتان می دهد و کار را به جایی می رساند که دیگر برای دو کلام حرف حساب زدن هم سراغش نروید. بر حذر باشید از زن بد زبان که هم خودتان و هم خانواده تان را عاصی می کند!

منبع: کتاب مشاوره در آستانه ازدواج

===========================

درباره‌ی

همچنین ببینید

هر آنچه درباره اندازه ی آلت تناسلی مردان باید بدانید

ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺍﺯ ﮐﻮﭼﮑﯽ ﻧﺴﺒﯽ ﺁﻟﺖ ﺗﻨﺎﺳﻠﯽ ﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﻫﺮﺍﺱ ﺍﻧﺪ ﺣﺎﻝ ﺁﻧﮑﻪ ﻃﻮﻝ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو