مقایسه دو خودروی هاچبک پرفروش بازار ایران ،رنو ساندرو و لیفان X50

در حال حاضر استفاده از خودروهای هاچبک در شهرهای بزرگ و پرجمعیت یا حتی شهرهای کوچک و معمولی بسیار معمول و پرطرفدار شده است .این خودرو ها در مقایسه با انواع دیگر خودرو مصرف سوخت کمتری داشته و مناب ترافیک ها هستند همچنین نیاز به جای پاک وسیعی ندارند به همین دلیل بسیار محبوب شده و طرفداران زیادی پیدا کرده اند .در ادامه قصد داریم دوتا از پرفروش ترین مدل های خودروهای هاچبک یعنی رنو ساندرو و لیفان X50 را با هم مقایسه کنیم و به یک نتیجه کلی برسیم .

در نگاه اول شاید فکر کنید که لیفان X50 یک کراس اوور است یا در برخی منابع این خودرو را با نام کراس اوور دیده باشید اما با توجه به تعاریف کراس اوور متوجه میشویم که لیفان X50 صرفا یک شاسی بلند است که ارتفاع بیشتری نسبت به همنوعان خود دارد .کمپانی لیفان در سال ۱۹۹۲ تاسیس شد و در سال ۲۰۰۶ اولین خودروی خود را روانه بازار کرد .ین برند نسبت به دیگر برندهای چینی یک برند نوپا محسوب میشود که در حال حاضر به تعداد زیادی از خودروهای آن در خیابان برمیخوریم .کمپانی لیفان در واقع یک روند رو به رشد را طی میکند و این را میتوان از خودروی لیفان ۸۲۰ که به تازگی عرضه شده متوجه شد .لیفان در برابر دیگر رقبای چینی خود سابقه کمتری دارد و کم سن تر است اما نمیتوان روند خوب آن را نادیده گرفت .

و اما در مورد پیشینه ساندرو باید گفت که داچیا یک کمپانی خودروسازی رومانیایی است که در سال ۱۹۶۶ تاسیس شد سپس در دوسال اول فعالیت خود با حمایت رنو فرانسه موفق به تولید ۱۱۰۰ دستگاه خودرو شد سپس در سال ۱۹۹۹ رنو ۵۱ درصد از سهام داچیا را خریداری کرد و اکنون بعد از گذشت چندین سال حدود ۹۹٫۵ درصد از کل سهام داچیا به رنو تعلق دارد .در ایران محصولات داچیا با لوگوی رنو عرضه میشوند چرا که مردم شناخت زیادی از این برند رومانیایی ندارند اما به خوبی با پیشینه رنو آشنا هستند .کمپانی داچیا را در سراسر دنیا با محصولاتی اقتصادی ،کم اصطحلاک و به صرفه میشناسند که البته کیفیت و نوآوری رنو نیز به آن اضافه شده است .

ساندرو از خیلی جهات شبیه به تندر ۹۰ است و رانندگی با آن نیز از خیلی نظرها شبیه به تندر ۹۰ است اما در ساندرو به دلیل کم شدن فاصله بین دو محور کمی به تکان ها و لرزش های اتاق اضافه شده علاوه بر اینکه پیشرانه و فن رادیاتور کمی پرسر و صداتر از تندر ۹۰ شده و باعث شنیده شدن صدا در اتاق و بین سرنشینان میشود .اما به طور کلی این ودرو نسبت به هم خانواده خود یعنی تندر ۹۰ ،راحتی ،چابکی و نرمی بیشتری دارد که همین باعث محبوبیت بیشتر آن شده است .در مقایسه با ساندرو ،لیفان X50 ارتفاع بیشتری داشته و سیستم تعلیق قدرتمندی دارد به همین دلیل پایداری زیادی را از خود در پیچ ها نشان نمیدهد و این یکی از ضعف های آن محسوب میشود .در این مدل گیربکس CVT امکان یک رانندگی راحت و سبک را از شما سلب کرده و کمی شما را درگیر میکند .البته این موارد در ساندرو نیز وجود دارد اما به شدت لیفان X50 به چشم نمی آید علاوه بر این ها ساندرو سیستم انتقال قدرت پیشرفته ای دارد اما در مقابل در حین تخته کردن پدال گاز در حرکت کمی تاخیر حس میشود .در لیفان هر چهار چرخ دارای ترمز دیسکی هستند حال آنکه در ساندرو محور عقب دارای ترمز های کاسه ای است که این مورد در مقایسه به نفع رقیب چینی تمام میشود .در مورد اتاق های هر دو خودرو باید گفت کم صدا و سبک هستند که در آنها احساس آرامش نسبتا یکسانی را تجربه خواهید کرد .طراحی داخلی ساندرو مانند تندر ۹۰ بسیار ساده است و از آپشن خاصی بهره نمیبرد .تنها مواردی ساده در ساندرو مانند آینه های برقی ،رینگ آلومینیومی ،کنترل سیستم صورتی در زیر فرمان و … به چشم میخورد اما رقیب چینی کمی فراتر رفته و امکاناتی نظیر فرمان برقی ،سنسور دنده عقب ،صندلی چرمی ،سانروف و … را در خودروی خود قرار داده است .البته این نکته ناگفته نماند که داچیا در ساندرو سعی داشته تا با حذف موارد ظاهری که چندان در کیفیت داخلی خودرو تاثیری ندارد ،کیفیت داخلی و امکانات کلی را افزایش دهد تا بتواند قیمتی مناسب رقابت در بازار خودروهای اقتصادی را رقم بزند .

از نظر ظاهری باید گفت که لیفان X50 دارای ظاهری مدرن و امروزی است که چراغ های جلو از اوپل و چراغ های عقب از آلفارومئو کپی برداری شده اند .در کل میتوان این هاچبک قدبلند را زیبا و امروزی دانست که مناسب سفرهای شهری است .اما در مقابل رنو ساندرو مانند دیگر هم خانواده هایش طراحی ساده و اقتصادی ای دارد که بیانگر ویژگی های این خودرو است .در تندر ۹۰ نیز پیچیدگی های ظاهری و بریز و بپاش های هزینه ای زیادی را مشاهده نمیکنیم همانطور که در ساندرو اصل سادگی و زیبایی حفظ ده است .در مورد فضای داخلی و حجم آن باید گفت که فضای داخلی ساندرو بزرگتر از رقیب چینی خود است و حجم صندوق عقب در ساندرو ۴۰ لیتر بیشتر از هاچبک چینی است .

در مورد مشخصات فنی باید گفت که لیفان X50 موتوری با حجم ۱۴۹۸ سی سی با توانایی تولید قدرت ۱۰۲ اسب بخار و گیربکس CVT با گشتاور ۱۳۳ نیوتن متر دارای مصرف سوخت ۶٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است .لازم به ذکر است که کارکرد این نوع گیربکس دشواری ها و مسائل تعمیراتی خود را نیز دارد .رنو ساندرو دارای پیشرانه ۱۵۹۸ سی سی با توان تولید قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک ۴ سرعت با گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر است و مصرف سوختی معادل با ۸٫۳ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر دارد .در این بخش میتوان متوجه امکانات داخلی و سرعتی رنو ساندرو نسبت به رقیب خود شد هرچند که از نظر ظاهری لیفان X50 نسبت به ساندرو پیشتاز است .

به عنوان نتیجه گیری باید گفت که نمیتوان اصالت و سابقه درخشان ساندرو که تولید شرکت داچیا همراه با نوآوری فرانسه است را در مقایسه با یک خودروی چینی نادیده گرفت .ساندرو در سال ۲۰۰۸ تولید شد اما لیفان X50 در سال ۲۰۱۵ و این خود نشان دهنده این است که داچیا با وجود ۷ سال اختلاف تولیدی توانسته خودرویی را عرضه کند که با رقیب نوپای خود تقریبا برابری کرده و از نظر فنی و داخلی برتر است .لیفان X50 نیز با وجود زیبایی ها و جلوه های ظاهری طرفداران خاص خود را دارد اما بسیاری از مالکان آن از ضعف های مونتاژ این خودرو ناراضی هستند .و در آخر باید گفت شما طرفدار کدام هستید ،زیبایی و ظاهر یا اصالت و کیفیت؟هر کدام از این خودرو ها میتوانند بنا بر خواسته شما جذاب باشند .

لطفا نظرات ،تجربیات و یا نقد های خود را در مورد مقاله فوق با ما مطرح کنید و برای استفاده دوستان و آشنایان خود این مطلب را به اشتراک بگذارید .

منبع : مجله اینترنتی ارشاکو

درباره‌ی

همچنین ببینید

نقد و بررسی و مشخصات فنی خودرو – جک اس ۵ (JACK S5)

جک اس ۵ JAC S5 SUV Jac S5  یک مدل جدید از SUV های شهری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو