معرفی بزرگترین دانشگاههای جهان

با بزرگ‌ترین دانشگاه‌های جهان آشنا شوید :بهترین، تخصصی‌ترین، گرانترین، قدیمی‌ترین و… همه پیشوندهایی هستند که شیفتگان تحصیل علم را برای انتخاب دانشگاه موردنظر خود ترغیب و شاید هم وسوسه کنند. اما شاید تاکنون با خود فکر می‌کرده‌اید که «بزرگترین دانشگاه‌های جهان» حتماً در قاره آمریکا و اروپا وجود دارند؛ چیزی که حقیقت ندارد! با ادامه این مطلب همراه شوید تا شما را با معرفی پرمخاطب‌ترین دانشگاه‌های دنیا شگفت‌زده کنیم.

معمولاً زمانی که به سطوح بالاتر آموزش و پرورش می‌اندیشیم، کالج و دانشگاه اولین چیزهایی هستند که به ذهن‌مان خطور می‌کنند. همیشه با دیده احترام به این نوع مؤسسات که مرکزی برای آموزش عالی و تربیت نسلی جدید است، نگریسته می‌شود. کهن‌ترین دانشگاه جهان که به سیستم امروزی دانشگاه‌های شباهت داشته، دانشگاه بولونیا است و در واقع نخستین بار در سال ۱۰۸۸ و توسط امپراتوری روم بود که از لغت دانشگاه (Universitas) برای دانشگاه شهر بولونیای ایتالیا استفاده شد. (فراموش نکنیم که نخستین مرکز علمی آکادمیک جهان در اصل دانشگاه جندی شاپور ایران بوده که در دوره ساسانیان تأسیس شده بود)

عنوان گران‌ترین دانشگاه جهان با شهریه ای معادل ۳۹٫۲۴۰ دلار متعلق به دانشگاه جرج واشنگتن در شهر واشنگتن دی سی است. همچنین کالج کنیون (Kenyon) در اوهایو با ۳۸٫۱۴۰ دلار شهریه گران‌ترین کالج جهان است. اما نکته جالب توجه این است که بزرگ‌ترین دانشگاه‌های جهان نه در قاره اروپا قرار گرفته‌اند و نه در آمریکا؛ بلکه در قاره آسیا تأسیس شده‌اند. براساس تعداد ثبت نام‌های صورت گرفته دانشگاه ایندرا گاندی در هندوستان عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه جهان را یدک می‌کشد. این دانشگاه بالغ بر ۳٫۵ میلیون دانشجو دارد؛ بله حقیقتاً حیرت‌انگیز است. به طوری که احتمالاً دهان برخی از خوانندگان گرامی از حیرت باز مانده است. جالب آنکه در ادامه با دو دانشگاه بزرگ جهان که به ترتیب مقام‌های پنجم و سوم را از آن خود کرده‌اند آشنا می‌شویم که در کشورمان ایران تأسیس شده‌اند.

دانشگاه پونه(Pune) ، هندوستان، ۴۹۳٫۵۳۱  دانشجو

University-of-Pune-India-10-largest-colleges-in-the-world

دانشگاه پونه یا پونی که سابق بر این پونا (Poona) خوانده می‌شد یکی از اولین دانشگاه‌هایی است که در هندوستان و در حدود ۱۹۴۸-۱۹۴۹ تاسیس شد. محوطه این دانشگاه بالغ بر ۴۰۰ هکتار وسعت دارد و در قلب منطقه پونه در ناحیه ماهاراشترا (Maharashtra) قرار گرفته است. دانشگاه پونه یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های این کشور بوده و به نام دانشگاه “اکسفورد مشرق زمین” شناخته می‌شود. این مکان آموزشی از سوی شورای اعتبار گذاری و ارزیابی هندوستان موفق به کسب درجه A شده است. این دانشگاه با بیش از ۶۰۰ مرکز و کالج آموزشی دیگر در منطقه پونه در ارتباط بوده و موسسات تحقیقاتی برگزیده‌ای دارد که ۲۹۳ استاد در آنها مشغول به تدریس بوده و زیر نظر ۴۶ دپارتمان و بخش دانشگاهی دیگر مشغول به کارند. در حال حاضر تقریبا نزدیک به نیم میلیون دانشجوی محلی و خارجی در این دانشگاه ثبت نام کرده و مشغول به یادگیری هستند.

دانشگاه تریب‌هوان(Tribhuvan) ، نپال، ۵۰۰٫۰۰۰ دانشجو

Tribhuvan-University-Nepal-10-largest-universities

دانشگاه تریب‌هوان دانشگاهی برای عموم است که در شهر باستانی “کیرتی‌پور(Kirtipur)” در ناحیه کاتماندو در کشور نپال واقع شده و نام آن یادآور نام شاه تریب‌هوان است. این مرکز آموزشی در ۱۹۵۹ تأسیس شد و بیش از ۴٫۴۰۰ دوره آموزشی را پوشش داده و نزدیک به ۱۵٫۰۰۰ کارمند در آن مشغول به کار بوده که در دو گروه اساتید و کارمندان معمولی فعال هستند. این مرکز خود دارای ۵ مؤسسه تحقیقاتی، ۴ مرکز تحقیقاتی و ۴ دانشکده علمی بوده که شامل دانشکده حقوق، مدیریت، جامعه شناسی و مردم شناسی است. سرمایه‌گذار اصلی این مکان دولت نپال بوده و نخست وزیر این کشور به عنوان سرپرست و رئیس دانشگاه مشغول به کار است. به جز شخص نخست‌وزیر، دیگر ارکان تصمیم‌گیری در این مرکز شامل : شورای دانشگاه، شورای تحصیلی و اجرایی، شورای علمی هماهنگی و شواری تصمیم‌گیری می‌باشند. این دانشگاه همچنین از سال ۱۹۸۰ تاکنون با چیزی در حدود ۸۲۶ مرکز و کالج خصوصی نیز در ارتباط بوده و همکاری نزدیک داشته است. قریب به ۳۷۳٫۸۴۷ نفر در ابتدای سال تحصیلی در این مرکز و بخش‌های وابسته به آن ثبت نام کردند که این تعداد به صورت تقریبی رو به افزایش بوده و به رقم ۵۰۰٫۰۰۰ نفر رسید.

دانشگاه رام‌کاهینگ (Ramkamhaeng) ، تایلند، ۵۲۵٫۰۰۰ دانشجو

Ramkhamhaeng-University-Thailand-10-largest-universities

این دانشگاه در شهر بانکوک و در کشور تایلند قرار گرفته و یکی از دو دانشگاه راه دور مشغول به فعالیت در این منطقه است. این دانشگاه به افتخار فو خون رام کاهینگ (Pho Khum Ramkhameng)، شاه سلسله روانگ (Ruang) نام‌گذاری شده که در اواخر سال ۱۲۰۰، کشور و قلمرو پادشاهی سوکوتای را پایه‌ریزی کرد. رام کاهینگ به عنوان خالق الفبای تای نیز شناخته می‌شود. این مرکز آموزشی، بزرگ‌ترین دانشگاه تایلند بوده که دانشجویان بومی و خارجی در آن مشغول به تحصیل هستند. این مرکز دارای دو شعبه اصلی در شهر بانکوک می‌باشد. مبتدیان و ورودی‌های جدید در بخش بنگ نا Bang Na ثبت‌نام شده که در منطقه کانونگ (Khanong) قرار گرفته است؛ در حالی که دانشجویان سال‌های بالاتر در شعبه و مرکز اصلی این دانشگاه در هوآ ماک (Hua Muk) نام‌نویسی می‌کنند که در منطقه بنگ کاپی (Bang Kapi) واقع شده است. بیش از ۵۲۵٫۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۵۰۰٫۰۰۰ هزار نفر در مقطع لیسانس و ۲۵ هزار نفر در حال گذراندن تحصیلات تکمیلی می‌باشند.

دانشگاه تربوکا(Terbuka) ، اندونزی، ۶۴۰٫۰۰۰ دانشجو

University-of-Terbuka-Indoneia-10-largest-universities

واژه تربوکا به معنای دانشگاه از راه دور است، این دانشگاه چهل و پنجمین دانشگاه ایالتی اندونزی می‌باشد. تربوکا در شهر جاکارتا واقع و در سپتامبر سال ۱۹۸۴ تأسیس شده است. این مرکز دارای ۴ دانشکده بوده و از یک سیستم آموزشی ویژه استفاده می‌کند که بیش از ۳۰ برنامه تحصیلی را در برگرفته و شامل برنامه‌هایی برای تحصیلات تکمیلی و مقطع کارشناسی می‌باشد. این دانشگاه تمامی شهروندان اندونزی را فارغ از سن یا محل زندگی می‌پذیرد. همچنین دسترسی گسترده به منابع آموزشی را از راه دور و با کمک کتاب، جزوات آموزشی و برنامه‌های رسانه‌ای همچون رادیو و پخش تلویزیونی، اینترنت، ویدئو و فایل‌های صوتی فراهم نموده است. همچنین آموزش رودررو، از راه مکاتبه و از طریق اینترنت نیز گزینه‌های دیگری است که برای مشتاقان تحصیل در مقاطع بالاتر مهیا شده است. ارزشیابی دانشجویان بر مبنای تکالیف آموزشی، کار کلاسی، کار عملی و نمرات نهایی محاسبه می‌شود. برای آن‌دسته از دانشجویان که مشغول تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند، نوشتن پایان نامه نیز جزء این فعالیت‌ها مقرر شده است.

دانشگاه پیام نور، ایران، ۸۱۸٫۱۵۰ دانشجو

Payame-Noor-University-Iran-10-largest-universities

خب بالأخره به اولین دانشگاه ایرانی این لیست رسیدیم. دانشگاه پیام نور یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های راه دور ایران به شمار می‌آید که شعبه مرکزی و اصلی آن در شهر تهران واقع شده است. در زبان فارسی پیام نور به معنای پیغامی از سوی روشنایی تعبیر می‌شود. ( دوستان توجه داشته باشید که در حال ترجمه هستیم) این دانشگاه دارای ۳۱ مرکز در استان‌های مختلف است. همچنین ۴۸۵ مرکز تحصیلی در اقصی نقاط ایران دارد. این دانشگاه در ۲۰ رشته مختلف در مقطع لیسانس و ۳۰ رشته در مقطع فوق لیسانس دانشجو می‌پذیرد. دانشجویان سراسر جهان می‌توانند در مرکز بین المللی این دانشگاه ثبت نام کنند؛ ولی لازم است حداقل درکی متوسط از زبان فارسی داشته باشند.

دانشگاه ملی بنگلادش، بنگلادش، ۱ میلیون دانشجو

Bangladesh-National-University-Bangladesh-10-largest-universities1

دانشگاه ملی بنگلادش یک مرکز مهم در این کشور به شمار آمده که در سال ۱۹۹۲ بنیان نهاده شد. این دانشگاه عنوان پنجمین دانشگاه بزرگ جهان را براساس تعداد ثبت نام‌های صورت گرفته به دست آورده است و هم اکنون نزدیک به یک میلیون دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه در ناحیه گازیپور (Gazipur) شهر داکا واقع شده و سرمایه آن توسط دولت بنگلادش تأمین شده است. دانشگاه با همه کالج‌ها و مؤسسات علمی در سراسر کشور در ارتباط است. همچین اینجا مکانی است که برای احراز درجات بالاتر علمی همچون دکترای فلسفه نیز برنامه‌ریزی شده . این دانشگاه از سال ۱۹۹۷ سیستم آمریکایی و مدرن آموزشی را پذیرفته و بر مبنای آن به کار خود ادامه می‌دهد. این سیستم برمبنای برنامه‌های آکادمیکی برای دانشجویان مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دوره تحصیلات تکمیلی بوده و بر آموزش و تحقیق، ارزشیابی و پیشرفت دوران تحصیلی تکیه دارد.

دانشگاه علامه اقبال، پاکستان، ۱٫۸۰۶٫۲۱۴ دانشجو

Allama-Iqbal-Open-University-Pakistan-10-largest-universities1

دانشگاه علامه اقبال یک مرکز علمی تحقیقاتی همگانی است که در شهر اسلام آباد پاکستان قرار گرفته است. این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات علمی جهان به شمار آمده که بیش از ۱٫۸ میلیون نفر دانشجو دارد. دانشگاه علامه در سال ۱۹۷۴ تأسیس شد و در آن زمان رئیس‌جمهور وقت پاکستان ریاست آن را بر عهده گرفت. این دانشگاه همچنین اولین دانشگاه Open آسیاست که آموزش از راه دور را مد نظر داشته و در رشته‌های مهندسی، حقوق، فلسفه، علوم طبیعی، انسان شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی، روانشناسی، جامعه و مردم شناسی دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه دارای ۳۰ دپارتمان تخصصی است که در ۴ دانشکده پخش شده‌اند. از این تعداد، ۵ دپارتمان به دانشکده اسلامی، هفت دپارتمان زیر نظر بخش آموزش، ۹ دپارتمان مربوط به علوم پایه و ۱۳ دپارتمان مربوط به علوم انسانی است.

دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، ۱٫۹۰۰٫۰۰۰ دانشجو

Islamic-Azad-University-Iran-10-largest-universities2

دیگر دانشگاه ایران که عنوان سومین دانشگاه بزرگ جهان را از آن خود کرده، دانشگاه آزاد اسلامی‌ است که بیشتر به نام دانشگاه آزاد شناخته می‌شود. این دانشگاه توسط رئیس جمهور پیشین، اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۹۸۲ و در پایتخت ایران تأسیس شد. هم اکنون بزدیک به دو میلیون دانشجو در ۱۰۰ شعبه این دانشگاه در اقصی نقاط ایران و همین طور در شمار معدودی از کشورهای خارجی همچون، امارات متحده عربی، لبنان، تانزانیا، انگلستان و ارمنستان نام‌نویسی کرده و مشغول تحصیل هستند. دانشگاه آزاد با ارزشی معادل ۲۰ میلیارد دلار وقف عام شده که این اقدام منجر به مجادلات و اختلاف نظرهای گسترده ای شد.

دانشگاه آنادولو(Anadolu) ، ترکیه، ۱٫۹۷۴٫۳۴۳ دانشجو

Anadolu-University-Turkey-10-largest-universities1

دانشگاه آنادولو در ۱۹۵۸ و ابتدا به عنوان مرکزی برای علوم اقتصاد و بازرگانی تأسیس شد و سپس در ۱۹۸۲ عنوان دانشگاه آنادولو را شناخته شد. نام این دانشگاه تلفظ ترکی واژه آناتولی است. این دانشگاه در ایسکی‎سهیر Eskisehir (به معنای شهر قدیمی) قرار گرفته است. سرمایه دولتی زیربنای ساخت این دانشگاه بوده و هم اکنون براساس آمار نام نویسی‌های انجام شده، دومین دانشگاه بزرگ جهان است. این دانشگاه همچنین به دلیل فراهم‌کردن شرایط تحصیل از راه دور هم مورد توجه بوده که شهروندان ترک را در مناطق حومه‌ای این کشور تحت پوشش می‌گیرد. این دوره‌های آموزشی راه دور همچنین شهروندانی را که ساکن قبرس شمالی و اتحادیه اروپا هستند را نیز شامل می‌شود.

دانشگاه راه دور ایندرا گاندی، هندوستان، ۳٫۵۰۰٫۰۰۰ دانشجو

Indira-Gandhi-National-Open-University-10-largest-universities

دانشگاه ملی ایندرا گاندی به افتخار نخست‌وزیر پیشین هند خانم ایندرا گاندی که تنها زن هندی است که دو دوره از ۱۹۶۶٫۱۹۷۷ و ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ به این مقام دست یافت، نام‌گذاری شده است. این مرکز در دهلی نو و در ۱۹۸۵ تأسیس شد. این دانشگاه مردمی که دولت هزینه ساخت و پایه‌ریزی آن را تقبل کرده، اکنون چیزی نزدیک به ۳٫۵ میلیون دانشجو دارد و بزرگ‌ترین دانشگاه جهان محسوب می‌شود. این دانشگاه دارای ۴۰ شعبه در کشورهای خارجی همچون امارات متحده عربی، انگلستان، قطر، کویت، عمان، بحرین، عربستان سعودی، سیشل، موریتانی، مالدیو و بسیاری از نقاط دیگر است.

و در اینجا به پایان این فهرست جالب توجه می‌رسیم. امیدواریم امکان تحصیل برای همگان مهیا بوده و مدارک دانشگاهی بی‌جهت خاک نخورند.

===================

درباره‌ی

همچنین ببینید

برندگان نودمین دوره اسکار (اسکار ۲۰۱۸)

امسال نودمین سال برگزاری اسکار بود ، مراسمی که چشم های تمام سینماگران را هر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو