معرفی انواع مغارهای هنر منبت کاری

مغارها از مهمترین ابزارهای منبت کاری می باشد که با گذشت زمان بسیار طولانی از این فن هنوز ابزارها به خصوص مغارها تغییر چندانی نکرده اند. انتخاب و خرید ابزار باید با دقت انجام پذیرد. مهمترین عامل انتخاب دقت در کیفیت ابزار می باشد. به خصوص دقت در خرید مغار یا ابزارهای فلزی. در این مطلب به تعریف شکل ظاهری مغارها پرداختیم و آخر وسائلی که یک منبت کار از آنها استفاده می کند را تیتروار بیان کردیم.

تعریف مغار

مغارها وسایل تیز و برنده ای هستند که معمولاً از سه قسمت دسته، گاه گرفتگی و تیغه تشکیل شده اند. تیغه ای است فولادی با دسته چوبی یا پلاستیک فشرده که در مقابل ضربه، مقاوم است. مغارها مهمترین وسیله برای کندن و تراش دادن می باشد.
به طور کلی ۴ نوع مغار در منبت کاری استفاده می شود و بقیه مغارها زیر مجموعه ای از این مغار می باشند.

مغار تخت

از این مغار برای کندن زمینه کار، سطوح صاف، خط انداختن خطوط راست و … استفاده می شود مغار تخت از شماره ۱ شروع می شود و حتی می تواند شماره های بعدی آن نیز فرد باشد. این شماره پهنای تیغه مغار را به میلیمتر نشان می دهد. معمولاً در بازار به مغار تخت باریک نمره ۱ مغار کبریتی می گویند. تیغه مغار تخت از یک طرف صاف و از طرف دیگر دارای پخ می باشد که زاویه ای حدود ۲۵ درجه دارد. انواع مغارهای تخت به شرح زیر می باشند.
الف- مغار تخت سرکج: مغاری است همانند مغارهای تخت معمولی با این تفاوت که لبه تیغه برنده آن کج می باشد و برای حالت دادن به گلها و برگها و … استفاده می شود.
ب- مغار تخت نیم باز: مغاری است که لبه تیغه برنده آن حالت گرد می باشد.
ج- مغار تخت قاشقی: مغاری است که طول تیغه آن حالت انحنا دارد و اصطلاحاً به آن قاشقی می گویند و برای جاهایی که نمی توان از مغار تخت استفاده کرد می باشد.

مغار نیم باز

مغاری است که تیغه آن تخت نیست بلکه کمی حالت نیم گرد دارد. از این مغار برای جاهایی که حالت انحنای ملایمی دارد استفاده می شود.
مغار نیم باز دارای دو شماره می باشد. مثلاً ۸-۶ که یک شماره انداز انحناء را نشان می دهد و شماره دیگر پهنای تیغه می باشد مغار نیم باز قاشقی مغاری است که تیغه آن در طول دارای خمیدگی و انحناء می باشد.

مغار گلویی یا گیلویی

همانند مغار نیم باز می باشد با این تفاوت که گودی و انحنای آن بیشتر می باشد به طوری که می توان گفت کاملاً نیم دایره می باشد و برای جاهایی که انحنای زیادی دارد از آن استفاده می شود مانند پیچکها، گلهای گرد، غنچه ها و … این مغار نیز همانند مغار نیم باز دو شماره دارد.
مغار گیلویی قاشقی نیز جزء مغارهای گلویی می باشد.

مغار شفره

نوک تیغه مغار شفره به شکل ۷ می باشد که معمولاً در دو اندازه بزرگ و کوچک می باشد از مغار نمره بزرگ جهت سفت کاری استفاده می شود یعنی جدا کردن خطوط طرح از زمینه و خطوط طرح از یکدیگر و از مغار کوچکتر جهت کارهای ظریف کاری و خط انداختن و تزئین روی برگها و گلها و … استفاده می شود. مغار قاشقی شفره نیز وجود دارد که کاربرد زیادی در منبت کاری ندارد.
نوعی دیگر مغار شفره وجود دارد که مقطع آن کاملاً به شکل ۷ نیست بلکه کمی انحناء دارد و شبیه U می باشد. که به آن شفره گلویی می گویند. مغار شفره نیز دو شماره دارد که معمولاً دو شماره مساوی هستند مثل ۵/۵ که هر شماره اندازه یک طرف تیغه می باشد مغار شفره گلویی با شفره معمولی این تفاوت را دارد که کف شیار را نیم گرد می کند.

ابزار مورد نیاز منبت

– مغار – گیره – میز منبت – گیره نجاری – سوهان آهنی
– سوهان کاغذی و پارچه ای وآبی – لوازم التحریر – کاغذ روغنی یا پوستی یا کالک
– چکش پلاستیکی یا چوبی – تیز کن برقی – انواع چوب – چسب چوب – قلم موئی
– میخکوب – کمد وسایل – اره – لیسه – دریل – متر
– سنگ نفت – لاستیک – زیر کاری – نفت

منبع : پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری استان قزوین

========================

درباره‌ی

همچنین ببینید

برندگان نودمین دوره اسکار (اسکار ۲۰۱۸)

امسال نودمین سال برگزاری اسکار بود ، مراسمی که چشم های تمام سینماگران را هر …

۲ نظر

  1. سلام ست کامل مغار چقدر قیمت دارد ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو