معرفی اقای گل های ۱۹ دوره جام جهانی فوتبال

مروری بر آقای گل‌های ۱۹ دوره جام جهانی:یکی از عناوینی که در هر دوره جام جهانی حائز اهمیت است، آقای گلی و تصاحب کفش طلاست. در زیر نگاهی به آقای گل‌های ادوار مختلف جام‌ جهانی می‌اندازیم.

 

نخستین دوره: جام جهانی ۱۹۳۰ اروگوئه

گیرمو استابیله از آرژانتین با ۸ گل‌زده 

استابیله در نخستین دوره جام جهانی تنها در چهار بازی که انجام داد، هشت گل برای آرژانتین به ثمر رساند تا به او لقب El Filtrador یعنی «مردی که از صافی می‌گذرد» را بدهند. لقب دیگر این بازیکن خزنده بوده که دلیل آن، توانایی‌اش برای عبور از مدافعان و غافلگیر کردن آنها بود. استابیله پس از این دوره، دیگر برای آرژانتین بازی نکرد.

 

دومین دوره: جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا

اولدریچ نیلدی از چکسلواکی با ۵ گل‌زده

نیلدی یکی از بازیکنان خوب تیم چکسلواکی سابق بود. او در ۴۱۵ با‌زی که در سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۴۱ با پیراهن اسپارتاپراگ انجام داد، ۳۸۸ گل به ثمر رساند. نیلدی در ۴۴ بازی ملی ۲۹ گل برای چکسلواکی وارد دروازه حریفان کرد. 

 

سومین دوره: جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه

لئونیداس از برزیل با ۷ گل‌زده

الماس سیاه لقب این بازیکن بود و آنقدر آقای گلی لئونیداس در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه بازتاب پیدا کرد که یکی از شرکت‌های شکلات‌سازی محصولی به نام الماس سیاه را روانه بازار کرد که هنوز هم تولید می‌شود! یکی از شاهکارهای این بازیکن برزیلی ضربات آکروباتیکش بود.

 

چهارمین دوره: جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل

آدمیر از برزیل با ۹ گل‌زده

آدمیر در جام جهانی ۱۹۵۰ که در خاک کشورش برگزار شد، با ۹ گل‌زده بهترین گلزن مسابقات شد اما شکست ۲ بر یک برزیل مقابل اروگوئه در بازی فینال بدترین لحظه زندگی فوتبالی آدمیر بود. آد‌میر در ۳۹ بازی ملی برای برزیل ۳۲ بار دروازه حریفان را باز کرد.

 

پنجمین دوره: جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس

شاندور کوچیش از مجارستان با ۱۱ گل‌زده

شاندور کوچیش ۱۱ گل خود را در همان چهار دیدار نخست مجارستان در آن دوره از بازی‌ها زد. کوچیش در ۶۸ بازی ملی با پیراهن مجارستان ۷۵ گل وارد دروازه حریفان کرد. با توجه به اینکه کوچیش بیشتر گل‌های خود را با ضربه‌سر به ثمر می‌رساند، به «سرطلایی» شهرت داشت.

 

ششمین دوره: جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد

ژوست فونتین از فرانسه با ۱۳ گل زده

ژوست فونتین که نامش در فهرست ۱۰۰ بازیکن برتر تاریخ فوتبال ثبت شده، با ۱۳ گل نه تنها آقای گلی مسابقات جام جهانی شد، بلکه چندین عنوان با تیم فرانسه و تیم باشگاهی خود به دست آورد. مقام سوم جهان به همراه فرانسه، آقاى گل جام جهانی سوئد، عنوان قهرمانى لیگ برتر فرانسه، قهرمانى جام حذفى باشگاه‌های این کشور و آقاى گل رقابت‌هاى باشگاهی و … از جمله افتخارات فونتین است.

 

هفتمین دوره: جام جهانی ۱۹۶۲ شیلی

گارینشا از برزیل با ۴ گل‌زده

در جام جهانی ۱۹۶۲ شیلی شش بازیکن به نام‌های گارینشا از برزیل، فلوریان آلبرت از مجارستان، والنتین ایوانوف از شوروی سابق، دراژان جرکوویچ از یوگسلاوی، واوا از برزیل و لئونل سانچز از شیلی موفق شدند چهار گل به نام خود به ثبت برسانندٰ که گارینشا به‌ قید قرعه آقای گل مسابقات شد.

 

هشتمین دوره: جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس

اوزه‌بیو از پرتغال با ۹ گل‌زده

پلنگ سیاه پرتغال با ۹ گل در حالی آقای گل شد که بازی‌های خیلی خوبی در جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس به نمایش گذاشت. اوزه بیوی فقید در ۶۴ بازی که براى پرتغال انجام داد، مجموعاً ۴۱ گل به ثمر رساند.

 

نهمین دوره: جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک

گرد مولر از آلمان با ۱۰ گل‌زده

گرد مولر بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۴، برای تیم ملی آلمان ۶۲ بازی انجام داد و ۶۸ گل به ثمر رساند. مولر با ۱۰ گل بهترین گلزن جام جانی ۱۹۷۰ مکزیک شد. علاوه بر این، مولر در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۲ لقب بهترین گلزن اروپا را از آن خود کرد. وی در سال ۱۹۷۰ از طرف کارشناسان فوتبال به عنوان بهترین بازیکن اروپا انتخاب شد. مولر دوبار نیز به عنوان بهترین بازیکن فوتبال آلمان انتخاب شد. لقب این بازیکن در آن سال‌ها «بمب‌افکن» بود.

 

دهمین دوره: جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان

گشگوش لاتو از لهستان با ۷ گل‌زده

گشگوش لاتو در جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان هفت گل برای لهستان به ثمر رساند و آقای گل مسابقات شد. او در ۱۰۰ بازی ملی‌ که در سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۴ برای لهستان انجام داد، ۴۵ بار دروازه حریفان را باز کرد. 

 

یازدهمین دوره: جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین

ماریو کمپس از آرژانتین با ۶ گل‌زده

ماریو کمپس در آن سال نه تنها به همراه تیم ملی کشورش در خانه (آرژانتین) قهرمان جهان شد، بلکه با شش گل عنوان آقای گل آن دوره از مسابقات را از آن خود کرد. وی در همان سال به همراه والنسیا قهرمان جام حذفی اسپانیا شد و همچنین عنوان آقای گل لیگ این کشور را کسب کرد. کمپس در ۴۳ بازی ملی برای آرژانتین ۲۰ گل به ثمر رساند.

 

دوازدهمین دوره: جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا

پائولو روسی از ایتالیا با ۶ گل‌زده

پائولو روسی با وجود محرومیت طولانی پیش از برگزاری جام جهانی به کاروان تیم ملی ایتالیا ملحق شد. وی در مرحله گروهی این مسابقات یک گل هم نزد اما در سه دیدار پایانی تا قهرمانی ایتالیا در جام ۸۲ موفق شد شش بار دروازه حریفان را باز کند. روسی در همان سال به عنوان بهترین فوتبالیست اروپا انتخاب شد.

 

سیزدهمین دوره: جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک

گری لینه‌کر از انگلیس با ۶ گل‌زده

گری لینه‌کر که در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۲ برای تیم ملی انگلیس به میدان رفته بود، ۸۰ بازی انجام داد و ۴۸ گل به ثمر رساند. لینه‌کر در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک به همراه انگلیس در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۲ بر یک برابر آرژانتین شکست خورد اما در پایان با شش گل‌زده عنوان بهترین گلزن مسابقات را به خود اختصاص داد.

 

چهاردهمین دوره: جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا

سالواتوره اسکیلاچی از ایتالیا با ۶ گل‌زده

سالواتوره اسکیلاچی در جام جهانی ۱۹۹۰ در هفت بازی در مجموع شش گل زد و در رده نخست فهرست برترین گلزنان این جام قرار گرفت. وی همچنین توپ طلای برترین بازیکن جام را نیز کسب کرد. او در شش بازی از هفت دیدار ایتالیا در آن دوره از مسابقات شش گل به ثمر رساند.

 

پانزدهمین دوره: جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا

استویچکوف از بلغارستان و سالنکو از روسیه با ۶ گل‌زده

در جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا دو بازیکن به نام‌های هریستو استویچکوف و اولگ سالنکو با شش گل به‌طور مشترک آقای گل شدند. استویچکوف، مهاجم بلغارستان در همان سال بهترین فوتبالیست اروپا شد. جالب اینکه سالنکو، ملی‌پوش روسیه در پیروزی ۶ بر یک تیمش مقابل کامرون در مرحله گروهی جام جهانی ۹۴ به تنهایی پنج گل زد.

 

شانزدهمین دوره: جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه

داور شوکر از کرواسی با ۶ گل‌زده

داور شوکر که همچنان بهترین گلزن تاریخ کرواسی با ۴۵ گل است، در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با شش گل‌زده عنوان آقای گلی را به خود اختصاص داد. شوکر در حال حاضر رئیس فدراسیون فوتبال کرواسی است. 

 

هفدهمین دوره: جام جهانی ۲۰۰۲ کره جنوبی و ژاپن

رونالدو از برزیل با ۸ گل زده

رونالدو اولین بازی ملی خود را در ۱۷ سالگی برای برزیل انجام داد و در سن ۱۸ سالگی به مقام برترین بازیکن فوتبال جهان دست یافت. رونالدو در سال ۲۰۰۷ از سوی مجله فرانس فوتبال به عنوان یکی از ۱۱ بازیکن برتر تاریخ فوتبال انتخاب و در لیست ۱۰۰ نفره فیفا (بهترین بازیکنان فوتبال تاریخ به انتخاب پله) نیز قرار گرفت. وی در مجموع ۹۸ بازی ملی برای تیم ملی فوتبال کشورش انجام داد و ۶۲ گل ملی به ثمر رساند. رونالدو که دومین گلزن تاریخ فوتبال برزیل محسوب می‌شود، همچنین ۱۵ گل در جام‌های جهانی که حضور داشت، به ثمر رساند. او با هشت گل‌زده آقای گل جام جهانی ۲۰۰۲ شد و بعد از اولیور کان، سنگربان تیم ملی آلمان دومین بازیکن برتر این مسابقات.

 

هجدهمین دوره: جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان

میروسلاو کلوزه از آلمان با ۵ گل‌زده

میروسلاو کلوزه در حالی در جام جهانی ۲۰۰۶ در خاک کشورش با پنج گل‌زده آقای گل شد که در جام جهانی سال ۲۰۰۲ به میزبانی کره ‌جنوبی و ژاپن هم پنج گل زده بود. وی در جام جهانی ۲۰۱۰ هم عضو تیم ملی آلمان بود و موفق شد در آن جام نیز چهار گل به ثمر برساند. جالب اینکه کلوزه در جام جهانی ۲۰۱۴ هم حضور دارد و به دنبال رکورد بهترین گلزن ادوار جام جهانی است.

 

نوزدهمین دوره: جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی

توماس مولر از آلمان با ۵ گل‌زده

توماس مولر که محصول آکادمی فوتبال بایرن مونیخ است، اولین بازی خود را برای تیم اول بایرن در دوران لوئیز فن‌خال انجام داد و قهرمانی در بوندسلیگا و جام حذفی و رسیدن به فینال جام قهرمان اروپا در ۲۰۱۰ را تجربه کرد. این دستاورد باعث دعوت او به تیم ملی شد و در جام جهانی ۲۰۱۰ هم شرکت کرد، جایی که مقام سومی جام جهانی و آقای گلی با پنج گل را به دست آورد. او بهترین بازیکن جوان جام جهانی شد و همچنین کفش طلای رقابت‌ها را به خاطر آقای گلی دریافت کرد.

=============================

 

درباره‌ی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو