مسجد سلیمان، زادگاه طلای سیاه ایران و خاورمیانه

اکتشاف نفت در مسجد سلیمان:کشور ایران در طول تاریخ تحولات گوناگونی را به خود دیده است … کشورگشایی پادشاهان، جنگهای بزرگ، پیروزی‌های غرور آمیز و شکست های تلخ. هر یک از تعاملات و تنش هایی که کشور ما در طول تاریخ با همسایگان یا حتی در میان مردم خود داشته، برگی از تاریخ این کشور رقم خورده است. در حدود ۱۰۶ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۶ می ۱۹۰۸ میلادی مصادف با سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۲۸۷ اتفاقی در کشور ما و در خاور میانه به وقوع پیوست که مسیر حرکت و سرنوشت کشور ما، خاورمیانه و جهان آن روز را تغییر داد.

در آن زمان چرخ های اقتصاد صنعتی غرب برای عطش سیری ناپذیر خود به یک ماده تحت عنوان نفت وابسته بود، به همین دلیل این ماده کثیف چنان ارزشی پیدا کرده بود که آن را طلای سیاه نام گذاری کردند و تا امروز نیز یکی از تاثیرگذارترین عوامل استراتژیک در تحولات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی جهان به حساب می آید.

در چنین روزی در سال ۱۹۰۸ میلادی برای نخستین بار در خاورمیانه و ایران استخراج نفت بصورت تجاری در شهر مسجد سلیمان شهری تاریخی در کوههای زاگرس توسط انگلیسی ها آغاز گردید. داستان استخراج نفت در این منطقه به حدود ۷ سال قبل از شروع تجاری استخراج یعنی ۲۸ می ۱۹۰۱ بر می گردد جایی که آقای ویلیام ناکس دارسی از مظفرالدین قاجار پادشاه وقت ایران امتیاز کشف نفت را دریافت نمود. تیم آقای دارسی سال‌ها بدنبال شناسایی چاه‌های نفت در جستجو بودند تا اینکه در ۲۶ ماه می ۱۹۰۸ یعنی دقیقا ۱۰۶ سال پیش در چنین روزی و در ساعت ۴ صبح مته حفاری در حالی که تمامی کارگران و مهندسان در اوج ناامیدی بعد از سالیان تلاش به سر می بردند و آقای دارسی حتی دیگر تمایلی به ادامه تحقیقات نداشت، آخرین سنگ بزرگ را شکافت و نفت با قدرت تا ارتفاع ۵۰ متری بالاتر از دکل حفاری فوران کرد ، تا فصلی جدید در تاریخ ایران، خاورمیانه و جهان باز گردد.

چند سال بعد با شروع جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۳ ارزش طلای سیاه در جهان چند برابر گردید و به تناسب آن کشور ایران و خاور میانه کانون توجهات کشورهای غربی گردید.

درباره‌ی

همچنین ببینید

برندگان نودمین دوره اسکار (اسکار ۲۰۱۸)

امسال نودمین سال برگزاری اسکار بود ، مراسمی که چشم های تمام سینماگران را هر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو