فکری برای پوست خود در آغاز بهار کرده‌اید؟

تزریق بوتاکس و فیلر پیش از عید

 

 به تجربه می‌بینیم که مراجعه به متخصصان پوست پیش از شروع عید زیاد می‌شود که هم از بعد زیبایی و هم از بعد سلامتی پوست است. از نظر زیبایی خانم‌ها ترجیح می‌دهند در ایام عید که فرصت دید و بازدیدهای نوروزی و مهمانی‌های متعدد است، ظاهر بهتر و پوست صاف‌تر و کم‌چین و چروک‌تری داشته باشند. به همین علت، مراجعه برای کارهای زیبایی پوست در دو ماه آخر سال بیشتر است؛ چه برای تزریق بوتاکس و چه برای فیلرها. اما توصیه می‌کنیم که خانم‌ها اگر قصد تزریق بوتاکس و فیلر دارند یا می‌خواهند کاشت انجام بدهند، لیزر کنند و… آن را در ماه بهمن انجام دهند که اگر عارضه‌ای ایجاد شد، تا اسفند ماه بهبود پیدا کند و پوست به‌اصطلاح جا بیفتد. برای مثال، در تزریق بوتاکس در ابتدای تزریق شاهد ناهمگونی و ناهماهنگی‌هایی روی پوست خواهیم بود که برای بهبود یافتن و بهتر شدن نیاز به زمان دارد. این مسأله اگر در ماه بهمن اتفاق بیفتد، تا اسفندماه بهبود پیدا می‌کند و برای عید پستی و بلندی، کبودی یا التهابی روی پوست باقی نمی‌ماند.
در حال حاضر مد شده که در آرایشگاه‌ها کارهایی نظیر میکرودرم، بوتاکس و… انجام می‌شود که اصلاً انتخاب درستی نیستند. توصیه می‌کنیم تنها به خاطر هزینه کمتر تن به این کار ندهید و حتماً نزد متخصصان پوست و مو بروید؛ زیرا اگر عارضه‌ای ایجاد شود گاه جبران‌ناپذیر است.

اگزماهای پوستی بر اثر رفت و روب

 

 

بعضی از بیماری‌ها اساساً خاص عید هستند. شروع سال نو با خانه‌تکانی همراه است که کارهایی چون نظافت، دوده گرفتن، گردگیری و… در این روند بیشتر انجام می‌شود. معمولاً تماس دست و پوست در این ایام با آب، شوینده‌ها و مواد ضدعفونی‌ و سفیدکننده زیاد می‌شود. به‌خصوص در اسفندماه مراجعان بسیاری به مطب‌های پوست و مو سرازیر می‌شوند که دچار اگزماهای دست شده‌اند؛ بنابراین خانم‌هایی که سابقه این عارضه را دارند، بهتر است حتماً قبل از هر کاری، اقدامات لازم را انجام بدهند. حتماً از دستکش استفاده کنید و پس از شست‌وشو، دست را با مرطوب‌کننده مناسب چرب کنید تا دچار حساسیت‌های پوستی نشوید و ایام عید را با دستان متورم و آسیب‌دیده طی نکنید.

چند توصیه برای خانه‌تکانی

 

هنگام شست‌وشو و تمیز کاری حتماً به این موارد توجه کنید:
۱٫ حتی‌‌المقدور از وسایل شوینده مانند ماشین لباسشویی یا ظرف‌شویی استفاده کنید یا پرده‌ها و… را به خشکشویی بدهید.
۲٫ برای تمیز کردن دیوارها و گردگیری حتماً دستکش نخی بپوشید و روی آن دستکش پلاستیکی دست کنید. یادتان باشد چند جفت دستکش داشته باشید که وقتی عرق کردند، آنها را عوض کنید. دستکشی که عرق می‌کند، نه تنها کمکی نخواهد کرد، بلکه وضعیت پوست را بدتر می‌کند.
۳٫ هنگام کار با شوینده‌های قوی و سفیدکننده مراقب باشید با دست‌تان تماس نداشته باشند و حتماً پس از هر بار شست‌وشو دست‌ها را مرطوب کنید.
۴٫ شست‌وشو را به اندازه انجام دهید و تماس مکرر با آب نداشته باشید تا پوست‌تان خشک نشود.

مراقب آفتاب تند و تیز باشید

 

شروع بهار در واقع مصادف با پایان سرما است. به عبارتی، در بهار آفتاب تیزتر می‌شود و مدت حضور آفتاب هم بیشتر می‌شود؛ چون روزها بلندتر می‌شوند. بعضی از بیماران هستند که مشکل پوستی‌شان ناشی از تابش آفتاب است و به محض مواجهه با نور خورشید، عارضه‌‌شان شروع می‌شود. در این عارضه‌ها، التهاباتی مانند تاول و قرمزی روی پوست ظاهر می‌شود. توصیه می‌کنیم این گونه افراد حتماً قبل از شروع بهار و تند و تیز شدن آفتاب به فکر درمان آن باشند. برای درمان این عارضه از روشی به نام فوتوتراپی استفاده می‌کنیم که همان نوردرمانی است. در این روش، به میزان‌های مختلف نور مصنوعی را به پوست فرد می‌تابانیم و کم‌کم شدت آن را بیشتر می‌کنیم تا پوست فرد با نور طبیعی سازگارتر شود. در واقع، پوست این افراد را مقاوم می‌کنیم. یکی از شایع‌ترین این عارضه‌ها پلی مورفیک لایت اراپشن است که به معنای بثورات چندوجهی آفتابی است. این عارضه به شکل ضایعات قرمزرنگ و تاولی در قسمت‌هایی از پوست که در معرض تابش آفتاب است، بروز می‌کند و صورت و دست‌ها بیشترین محل بروز آن هستند و با همین روش نور درمانی می‌توان آن را بهبود بخشید.

آلرژی بهاری و پوست

 

فصل بهار موعد گرده‌افشانی است و افرادی که دچار آلرژی‌های فصلی هستند، بهتر است از قبل از عید برای درمان آن اقدام کنند. داروهایی وجود دارند که تثبیت‌کننده سلول‌های حساسیت هستند و استفاده از آنها قبل از شروع فصل‌های بهار و پاییز که اوج عود آلرژی فصلی هستند، کمک می‌کند تا فرد دچار التهابات این حساسیت نشود.

آفتاب‌سوختگی در تعطیلات

 

در بهار روزها طولانی‌تر می‌شود و همین حضور خورشید را در آسمان طولانی‌تر می‌کند. از سویی، تابش آفتاب تند و تیزتر می‌شود که برای جلوگیری از آثار سوء آن بر پوست باید از ضدآفتاب‌های مناسب و به دفعات بیشتر استفاده کرد. بهتر است هر ۲ ساعت یک بار ضدآفتاب پوست را تشدید کنید. از طرف دیگر، در ایام عید که رفتن به طبیعت، محیط‌های باز، دریا و… بیشتر می‌شود، استفاده از ضدآفتاب اصلی مهم در حفظ سلامت و زیبایی پوست است تا دچار آفتاب‌سوختگی نشوید.
فصل بهار مزیت‌هایی هم دارد. از آنجا که در این فصل رطوبت هوا افزایش می‌یابد، افرادی که دچار خشکی پوست هستند، در بهار وضعیت پوستی بهتری خواهند داشت.

آفتاب‌سوختگی تنها در شرایطی رخ نمی‌دهد که شما بدون لباس در کنار دریا و استخر دوش آفتاب بگیرید؛ بلکه گاهی اشتباهات کوچک هم آسیب‌رسان هستند. مثلاً وقتی در سیزده‌بدر بیرون می‌روید و برای تفریح و بازی با زیرپیراهن مقابل آفتاب قرار می‌گیرید یا یادتان می‌رود از کلاه، عینک و ضدآفتاب استفاده کنید، باز هم در معرض خطر هستید. در جاهایی مانند دشت، کوه و لب دریا که شدت آفتاب بیشتر است و سایه هم وجود ندارد، خطر آفتاب‌سوختگی بیشتر می‌شود.

به خاطر یک مشت آجیل

 

یکی از رسوم قدیمی ایام عید، مصرف شیرینی و تنقلات است که توصیه می‌کنیم از آنها کمتر استفاده کنید بهتر است بیشتر از میوه‌های تازه استفاده کنید؛ چون نه تنها برای سلامتی مفید هستند، بلکه وجود آنتی‌اکسیدان‌‌ها در آنها برای زیبایی پوست هم مفید است. تنقلات خوب هستند؛ اما نه به میزان زیادی که در ایام عید و دید و بازدیدها مصرف می‌شوند. به طور معمول مصرف ۴ یا ۵ عدد مغز خوراکی در روز کافی است و بیشتر از آن حتی می‌تواند آسیب‌رسان باشد. برای مثال، بیشتر مغزهای خوراکی حاوی کلسیم هستند و وفور این ماده بیش از حد نیاز در بدن باعث مشکلات روده‌ای می‌شود و یبوست ایجاد می‌کند. خود این مسأله هم بر ظاهر پوست تأثیر می‌گذارد. شیرینی‌جات هم ارزش غذایی بالایی ندارند و کربوهیدرات‌های ساده هستند که به آنها سم شیرین می‌گوییم. قندهای ساده در بدن تبدیل به اکسیدکننده می‌شوند که این اتفاق در بدن به پیری پوست و چین و چروک و حتی پیری می‌انجامد.

استفاده از تعطیلات برای جوانی

 

در میان فواید عید برای پوست باید به مسأله استراحت و دوری از محیط کار اشاره کرد. استراحت و انجام ورزش می‌تواند به بهبود وضعیت پوست کمک کند. تحرکات فیزیکی در این ایام عامل تعریق بیشتر است و این تعریق برای باز شدن منافذ پوستی و خروج سموم از پوست مفید است. همچنین خواب کافی در این ایام می‌تواند به بهتر شدن ظاهر پوست و ترمیم بافت‌های آن کمک کند.

عطر؛ روی پوست یا پیراهن؟!

 

در زمینه استفاده از عطر که در مهمانی‌ها و ایام نوروز بیشتر می‌شود، باید یادتان باشد که آن را مستقیم روی پوست نزنید. بعضی بیماری‌ها بر اثر این کار ایجاد می‌شوند که قابل توجه هستند. برای مثال، در بعضی افراد وقتی عطر روی پوست زده شود و در مواجهه آفتاب قرار بگیرد، باعث بروز واکنش‌های حساسیتی می‌شود و اثر خود را به شکل ایجاد خطوط تغییر رنگ‌یافته روی پوست نشان می‌‌دهد که می‌تواند ماندگار شود و درمان نشود. بهتر است عطر را در نواحی در معرض آفتاب استفاده نکنید و اگر قصد مالیدن عطر به پوست را دارید، آن را پشت گوش‌ها یا زیر بغل بزنید. عطر در نواحی گرم بیشتر منتشر می‌شود؛ اما در کل بهتر است آن را روی لباس بزنید.

اصلاح کردن صورت

 

شیو کردن برای آقایان در ایام نوروز و تعطیلات می‌تواند بیش از اندازه لازم انجام شود که باید دقت کنید به شکل اصولی انجام شود تا پوست آسیب نبیند. برای شیو اصولی یادتان باشد حتماً آن را در حمام انجام دهید. قبل از استفاده از ژیلت حتماً با کرم یا صابون مخصوص، پوست و موهای آن را نرم و آماده کنید و هرگز خلاف جهت رویش موها شیو نکنید. حتماً هم از ژیلت تیز استفاده کنید. بعد از اصلاح پوست را مرطوب کنید و افترشیو بزنید. خانم‌ها هم بهتر است بدانند که بند انداختن باعث التهاب می‌شود و خانم‌هایی که مستعد آکنه هستند، بهتر است اول به متخصص پوست مراجعه کنند و با استفاده از یک‌سری داروهای کنترل‌کننده، این وضعیت را برای پوست پایدار کنند و بعد برای بند انداختن اقدام کنند تا آکنه تشدید نشود.

————————————

درباره‌ی

همچنین ببینید

ماشین اصلاح مجیک کلیپ بیسیم وال یا سنیور بیسیم وال ؟

وقتی صحبت از تجهیز کردن یک آرایشگاه یا صرفاً لوازم آرایش شخصی آقایان به میان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو