عوارض جسمی زندگی پشت میز

با فراگیر شدن استفاده از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، مصرف‌کنندگان اصلی کامپیوترهای شخصی کم‌کم به کارمندان محدود می‌شود.

عوارض نشستن‌های طولانی در محل کار اگر با درست ننشستن همراه شود، باعث تحلیل ستون فقرات شده و در دراز مدت آسیب‌های جدی بر بدن وارد می‌کند. شرایط نامناسب در محیط کاری و بی‌توجهی به موارد ارگونومیکی هنگام کار با کامپیوتر ممکن است باعث ایجاد ناهنجاری‌های اسکلتی و عضلانی شود.

چگونه بنشینیم

سر، بخش سنگینی از بدن است که اگر هنگام کار با رایانه جلوتر از بدن باشد باعث تحلیل رفتن عضلات گردن و سرشانه می‌شود. تداوم اشتباه نشستن علاوه بر سر و گردن، کمر و زانوها را نیز درگیر می‌کند. اگر شغل کارمندی را انتخاب کرده‌اید برای اینکه در درازمدت دچار عوارض کار پشت‌میزنشینی نشوید در وهله اول میز و صندلی درستی انتخاب کنید.

این صندلی باید دارای دسته‌هایی برای استراحت دست‌ها بوده و ارتفاع آن قابل تنظیم باشد. اندازه و ارتفاع نشیمنگاه صندلی باید در حدی باشد که ران‌ها موازی با سطح زمین بوده و کف پاها روی زمین قرار بگیرند و به پشت زانوها فشاری اعمال نشود. پشتی صندلی باید بین ۱۰تا ۳۰درجه نسبت به حالت عمود دارای شیب باشد. گودی کمر باید توسط یک حمایت‌کننده کمری که به شکل یک برآمدگی در پایین پشتی صندلی وجود دارد پر شود. اگر لازم است از کوسن‌های کوچک استفاده کنید تا پایین و بالای کمرتان هم تکیه‌گاه داشته باشد.

عوارض درست ننشستن

عوارض کار طولانی مدت با کامپیوتر شامل ضایعات چشم، سردرد، کمر درد و فشار در نواحی مچ دست، شانه، گردن و دردهای گردن و شانه است که با خستگی شدید عضلات این ناحیه همراه است. اگر کار طولانی با درست ننشستن همراه باشد، این عوارض مضاعف خواهد شد و بر کیفیت زندگی تأثیر خواهد گذاشت. دردهای مفصل آرنج، مچ، انگشتان و نهایتا دردهای پشت و کمر از مشخصه‌های استفاده نادرست از میز و صندلی است. ثابت نشستن طولانی با فشار پی در پی، باعث خوردگی و ساییدگی مهره‌ها و نرسیدن خون کافی به دیسک و سخت شدن و کاهش قابلیت انعطاف آن می‌شود.

جای ابزار کار کارمند

صفحه نمایش باید روبه‌روی چشم‌ها قرار گیرد و سر و گردن باید در وضعیت خنثی باشند و به جلو و عقب خم نشوند. اگر صفحه نمایش کوچک است برای دیدن خم نشوید و سر را جلو نبرید، اندازه قلم را بزرگ کنید تا به راحتی دیده شود. وسایل مورد استفاده نیز مثل موس و صفحه کلید باید آنقدر به فرد نزدیک باشند که دست دور از بدن قرار نگیرد. در این شرایط نیز باید هر یک ساعت استراحت کافی داده شود و از کار طولانی مدت اجتناب شود. صفحه کلید رایانه را طوری قرار دهید که کاملا روبه‌روی شما قرار گیرد و کمرتان برای استفاده از آن نچرخد. ارتفاع میز هم باید طوری تنظیم شود که آرنج و شانه‌های شما بتوانند آزاد و شل قرار گیرند و مچ دست‌های شما خم نشود.

جلوگیری از کهولت قامت

نشستن طولانی مدت حتی اگر با رعایت استاندارد‌ها باشد، همچنان آسیب رسان است. براساس تحقیقات مارک همیلتون میکروبیولوژیست دانشگاه میسوری مکانیسمی که بدن ما در حال نشستن در پیش می‌گیرد با زمانی که در حال قدم زدن و ورزش کردن هستیم بسیار متفاوت است و اساسا ستون فقرات انسان برای نشستن به‌مدت‌های طولانی طراحی نشده است.

انقباض عضلات شکمی به سمت ستون مهره‌ها، رساندن یک زانو به سینه، بالا بردن پا به شکل صاف، کشش پایین کمر، پل زدن، بلند کردن لگن و خم شدن به جلو در وضعیت زانو زده ازجمله عواملی هستند که به تقویت عضلات کمری کمک می‌کنند. حرکات کششی سینه‌ای، حرکات پاروزنی در حالت نشسته، بالا آوردن شانه‌ها، کشیدن تنه و پایین آوردن آن، تاب دادن تنه، جلو آوردن چانه، تمرین ایزومتریک گردن و چرخش گردن می‌تواند از گردن‌درد جلوگیری کند. شنای سوئدی باعث تقویت فیله‌های کمر می‌شود. یک راه خوب برای جلوگیری از کمردرد، قوی کردن عضلات بدن است. این ویژگی را می‌توان با ورزش منظم ایروبیک یا تمرینات قدرتی به‌دست آورد.

==========================

درباره‌ی

همچنین ببینید

۱۴ ماده غذایی برای جلوگیری از حمله قلبی

در ابتدا باید گفت حمله قلبی رخدادی است که طی آن خون حاوی مقادیر اکسیژن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو