آموزش راه‌های مؤثر برای جلوگیری از ریزش موی سر در مردان

ریزش مو یکی از کابوس‌های وحشت‌آوری است که با بالاتر رفتن سن به سراغ مردان می‌آید و بر اساس یافته‌های علمی از آن راه گریزی نیست. با راه‌هایی آشنا شوید که به کمک آنان می‌توان از وحشت این کابوس اندکی کاست.
مردان به ویژه آنانی که از لحاظ ژنتیکی مستعد طاسی سر هستند، هر چه بیشتر پا به سن می‌گذارند، نگرانی‌شان از ریزش موها شدت می‌گیرد. در این بین شوخی‌های اطرافیان هم در خصوص “کچلی تدریجی” حکم نمکی را دارد که بر زخم می‌پاشند.

هر انسانی به طور طبیعی روزانه نزدیک به ۱۰۰ تار مویش را از دست می‌دهد که این تعداد از نظر علمی میزان استانداردی تلقی می‌شود. به گفته بریگیت هوبر، کارشناس انجمن صنعتی مواد بهداشتی و شوینده‌ها در شهر فرانکفورت آلمان، نیمی از مردان ۲۶ تا ۴۵ ساله، دارای موهایی کامل و پر هستند، اما از سن ۴۶ سالگی به بعد این میزان به ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.
zimg_002_16a
هر انسانی به طور طبیعی روزانه نزدیک به ۱۰۰ تار مویش را از دست می‌دهد که این تعداد از نظر علمی میزان استانداردی تلقی می‌شود.

از دست دادن موی سر در مردان عوامل مختلفی دارد. چنانچه ریزش مو بر اثر پیامدهای یک بیماری به وجود آمده باشد، بایستی به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرد.

عفونت‌ها، عوارض جانبی داروها، مسمومیت با فلزات سنگین نظیر سرب، ابتلا به بیماری‌های پوست سر یا کمبود مواد غذایی در بدن می‌توانند عواملی برای ریزش مو باشند که به آسانی نیز قابل درمان هستند.

حتی تغییرات هورمونی نیز که غالبا ریزش شدید موی سر را به همراه دارد، با استفاده از داروهای پزشکی قابل کنترل هستند. اما پیشاپیش باید دانست که این داروها عوارض جانبی شدیدی دارند و برای همین نیز مصرف آنان بایستی کاملا تحت نظر پزشک صورت گیرد.

  • بهره‌مندی از محصولات بهداشتی ویژه

 
ریزش مو در نتیجه افزایش سن مشکلی است که می‌توان با استفاده از محصولات بهداشتی و زیبایی تا حدی آن را رفع کرد.
 

zimg_003_16b
شون کانری از جمله‌ هنرپیشه‌های سرشناسی است که سال‌هاست با طاسی خو گرفته است

 

با این همه کریستیانه مانتی از انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان ایالت بادن وورتمبرگ آلمان می‌گوید: «فرقی نمی‌کند که شما از کافئین، عصاره ریشه گیاه آراقیطون (باباآدم) یا مکمل‌های غذایی استفاده کنید، تنها نکته‌ای که بایستی در نظر داشته باشید این است که تا کنون شواهد علمی کافی در خصوص اثرات ویژه هیچ‌کدام از این محصولات ارائه نشده است.»

داشتن موهای پر و زیبا که برای بسیاری معادل جذابیت و موفقیت شمرده می‌شود، چنان ارزشمند است که بسیاری از بیماران چندان توجهی به فقدان مدارک و شواهد علمی در این رابطه نمی‌کنند.

بریگیت هوبر آرزوی این دسته از بیماران برای حفظ موهای سر را کاملا طبیعی و قابل درک می‌داند اما در عین حال تأکید می‌کند که طاسی سر مردان به طور کامل قابل درمان نیست و تنها می‌توان از شدت آن کاست یا این مشکل را به کمک مدل مویی برازنده تا اندازه‌ای پنهان کرد.

اما در این میان گروهی دیگر از کارشناسان اطمینان می‌دهند که استفاده از شامپوهای افزایش‌دهنده گردش خون در سر یا لوسیون‌های مخصوص پوست سر، می‌تواند رشد موها را تحریک کرده یا با ریزش مو مقابله کند. این گروه بر این باورند که استفاده طولانی مدت از این محصولات می‌تواند ریزش موی سر را کاهش دهد.

  • یافتن آرایشگر زبردست

البته راه سومی نیز برای آنهایی که به دنبال کم‌هزینه‌ترین راه می‌گردند، وجود دارد: مراجعه به آرایشگری متبحر که بتواند با شانه و قیچی اعجاز کند.
zimg_004_16c
بروس ویلیس، هنرپیشه سرشناس هالیوود

 

این راه البته به معنای بازگشت دوباره به مدل مویی نیست که در آن تارهای مو به دقت شانه شده و از یک سمت سر به سمت دیگر کشیده می‌شدند تا به این ترتیب طاسی پوشانده شود.

بلکه آرایشگر زبردست حتما به مشتریانی که مشکل طاسی در وسط سرشان دارند، توصیه می‌کند تا موهایشان را زیاد بلند نکنند، زیرا در اینصورت اغلب ظاهری ژولیده و ناآراسته پیدا می‌کنند. به گفته یکی از کارشناسان شرکت “ولا” (Wella) بهتر است که طول مو حداکثر سه تا چهار سانتی‌متر و گوش‌ها و گردن تا حد امکان آزاد باشند.

برای آنهایی که تنها در بخش‌هایی از سرشان دچار طاسی هستند، اندکی به اصطلاح “شلوغ‌ کردن” موها کمک می‌کند. برای این منظور توصیه می‌شود که در گام اول دست‌ها را با کمی ژل آغشت و سپس میان موها کشید. در گام دوم اندکی اسپری مو به نوک انگشتان زده و رشته‌های مو را به طور دلخواه حالت داد.

اگر تمام راه‌هایی که شرحشان رفت، جواب نداد، متخصصان گزینه آخری را پیشنهاد می‌دهند که کمی پرهزینه‌تر از آب در می‌آید: کاشتن مو به روش طبیعی. در این روش ریشه‌های مو از ناحیه اهداکننده معمولا پشت سر و بالای گوش‌ها جدا شده و به ناحیه در حال ریزش یا خالی از مو برده می‌شود.

دست آخر اشاره به نام‌هایی همچون بروس ویلیس، هنرپیشه هالیوود، آندره آغاسی قهرمان پیشین تنیس یا سر بن کینگزلی هنرپیشه نامدار هالیوود خالی از لطف نیست که سال‌هاست با طاسی خو گرفته‌اند و با این حال چیزی هم از شهرت، ثروت یا جذابیتشان در نزد زنان کم نشده است.

درباره‌ی

همچنین ببینید

ماشین اصلاح مجیک کلیپ بیسیم وال یا سنیور بیسیم وال ؟

وقتی صحبت از تجهیز کردن یک آرایشگاه یا صرفاً لوازم آرایش شخصی آقایان به میان …

عطر و ادکلن ارشاکو