راهنمای خرید پرینترهای خانگی

بر سر دوراهی جوهرافشان یا لیزری!

 


چاپگر لیزری بخرم یا نوع جوهرافشان مناسب است؟ آیا پرینتر تنها بهتر است یا مدل‌های چندکاره؟ پرینتر خانگی قابلیت شبکه شدن دارد؟ و… اینها پرسش‌های رایجی است که هنگام خرید پرینتر به ذهن می‌رسد و می‌خواهیم به آنها پاسخ بدهیم. پرینتر، دستگاهی مفید است که اگرچه نیازی مبرم در خانه به شمار نمی‌رود؛ اما امکانی است که بودنش امتیازات ویژه‌ای دارد. در خرید پرینتر مانند هر وسیله دیگری، قبل از آن که به برند مورد نظرتان فکر کنید، باید به ویژگی‌های کاربردی و کارایی‌های دستگاه دقت کنید. خواندن این راهنما می‌تواند نکات خوبی را به شما آموزش دهد.

 

لیزری یا جوهرافشان

اولین سؤالی که ذهن هر خریدار را به خود مشغول می‌کند، این است که برای پرینت چه نوع پیرینتری را انتخاب کند. کاربرد پرینترهای رنگی جوهری در مواردی چون پرینت تصاویر، نمودارها، جدول‌های رنگی و… قطعاً بهتر است و حتی کیفیت آنها روی کاغذهای مختلف مانند گلاسه بهتر است؛ اما متن‌های ساده نیازی به چاپ در این دستگاه‌ها ندارند؛ چون نه به‌صرفه است و نه نیازی به صرف جوهر رنگی دارد. برای همین پرینترهای لیزری هم بهتر و هم سریع‌تر هستند. ضمن آن که پرینترهای لیزری سرعت بیشتر و هزینه کمتری هم دارند. اگر مصرف روزانه‌تان بالا نیست و متون کمی برای چاپ دارید، قطعاً نوع رنگی کاربرد خانگی‌تری دارد؛ چون همه نیازهای‌تان را جواب می‌دهد؛ اما پرینترهای لیزری به علت نوع عملکرد و سرعت‌شان در مواقعی که حجم متون مورد چاپ‌تان زیاد است، گزینه مناسبی هستند. مسأله دیگر این است که پرینترهای لیزری به علت نوع عملکرد و سرعت‌شان در مواقعی که حجم متون مورد چاپ‌تان زیاد است، گزینه مناسبی هستند. مسأله دیگر این است که پرینت‌های لیزری مانند انواع جوهری به مرور کم‌رنگ نمی‌شوند و سطح‌شان پاک یا پخش نمی‌شود.

آیا دستگاه‌های همه‌کاره بهتر هستند؟

در هر دو انتخاب جوهری و لیزری موارد تکی و چندکاره وجود دارد. در این مدل‌ها در سطح بالایی دستگاه یک اسکنر وجود دارد و به‌اصطلاح، ماشین‌های All in One به شمار می‌روند. این دستگاه‌ها توانایی پرینت، اسکن، کپی و دریافت و ارسال فکس را دارند که در مصرف خانگی، مدل‌های بهتری هستند. حتی اگر استفاده دائمی از تمام امکانات آنها ندارید، اما قطعاً وجودشان نه‌تنها مفید است؛ بلکه خرید به‌صرفه‌ای است. شما اگر بخواهید دستگاه اسکنر استاندارد و تکی بخرید، قطعاً بسیار گران‌تر تمام می‌شود و فضایی هم که اشغال می‌کند، بیشتر است.

قیمت و برآورد هزینه‌های بعدی

پرینتر دستگاهی است که قطعات آن نیاز به تعویض و ترمیم دارد. جوهر یا کارتریج آن را باید شارژ کرد و… بنابراین شما بعدها هزینه‌هایی را خواهید داشت. خوب است هنگام خرید به این مسأله دقت کنید که هزینه‌های بعدی و لازم دستگاه موردنظرتان چقدر خواهد بود و دنبال محصولی به‌صرفه‌تر باشید. در همین مسأله، توجه به مصرف جوهر هم قابل توجه است. این که پرینتر مورد نظرتان چه تعداد پرینت به شما می‌دهد، عمر مفید و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن چقدر است، مسائلی هستند که باید در نظر بگیرید.

امکان شبکه شدن

اگر در خانه چند سیستم دارید و می‌خواهید از هر سیستم جداگانه استفاده کنید و مجزا پرینت بگیرید، قاعدتاً باید مدلی را انتخاب کنید که قابلیت شبکه شدن داشته باشد. پرینترهای مدرن‌تر این سیستم را در خود دارند. آنهایی که از سیستم اترنت‌جک استفاده می‌کنند، شما را محدود می‌کنند و باید پرینتر را نزدیک به روتر خود نگه دارید؛ اما مدل‌های وای‌فای را می‌توانید در مرکز کامپیوترها قرار دهید تا همه به راحتی از آن استفاده کنند.

امکان کنترل کاغذ

همه پرینترها برای چاپ کاغذهای ۱۱×۵/۸ و تصاویر و سایز A4 دارای تجهیزات نگه‌دارنده کاغذ هستند؛ اما حتماً مطمئن شوید که پرینتر مورد نظرتان می‌تواند چه ابعادی را چاپ کند. این که بتوان با پرینتر خانگی ابعاد مختلفی را چاپ کرد، کمک می‌کند تا نیازهای مختلفی رفع شود. محفظه نگهداری کاغذ و قسمت خروجی پرینت را چک کنید که ببینید توانایی حفظ چه تعداد کاغذ را دارد و چه ابعادی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

خروجی کارت حافظه، بلوتوث و پیکت بریج

چنانچه قصد چاپ تصاویر متعددی را دارید، یادتان باشد پرینتری را تهیه کنید که دارای خروجی و Slot کارت حافظه و امکان بلوتوث باشد یا مجهر به امکان پیکت بریج باشد. این دو موردی که ذکر کردیم، به شما امکان می‌دهد که به جای انتقال تصاویر از دوربین به کامپیوتر، آنها را مستقیم از دوربین عکاسی‌تان پرینت کنید. دوربین‌های مجهز به پیکت بریج را می‌توان با همان کابل یواس‌بی که پرینتر را به کامپیوتر وصل می‌کند، به پرینتر متصل کرد.

سرعت و کیفیت

هنگام چاپ اسناد متنی شاید کیفیت تصویر چاپ‌شده چندان اهمیتی نداشته باشد؛ اما در طرح‌ها و نمونه‌های تصویری این مسأله مهمی است که پرینتر با چه کیفیتی کار را به شما تحویل می‌دهد. حتماً تست پرینت بگیرید و نمونه چاپی را بررسی کنید. متن یا عکس باید کاملاً شفاف و خوانا باشد. ضمن آن که سرعت چاپ هم بسیار قابل توجه است. پرینترها هر کدام بسته به مدل و توانایی‌هایشان امکان چاپ تعدادی متن یا عکس را در دقیقه دارند. پرینترهای لیزری سریع‌تر هستند؛ اما در میان همان‌ها باید سرعت چاپ را در نظر بگیرید تا مدل بهتری را انتخاب کنید.

درباره‌ی

همچنین ببینید

چگونه مصرف اینترنت منابع مختلف در ویندوز را محدود کنیم؟

یکی از دغدغه هایی که هر یکی از ما ایرانی ها این روزها بیستر درگیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو