دانستنی های مفید برای داشتن گوارشی مفید

حتی اگر غذاهایی با بالاترین کیفیت روی کره زمین را هم بخورید، اگر گوارشتان ضعیف باشد و موادمغذی غذایتان را جذب نکنید، نمی‌توانید از فواید آن غذاها بهره‌مند شوید. تقویت دستگاه گوارش از این جهت اهمیت بسزایی پیدا می‌کند و به همین دلیل ۱۰ راه ساده به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید از طریق آنها بیشترین استفاده را از غذاهایی که می‌خورید، ببرید.  این روش‌ها بسیار ساده و عملی هستند که از علم سنتی شرق و دانش جدید غرب بهره گرفته‌اند.

۱. به جای خوردن موادغذایی خام یا سرد، سعی کنید از غذاهای پخته استفاده کنید.
همانطور که پزشکی سنت شرق می‌گوید، غذاها باید در آتش گوارش سوخته شوند. غذاهای سرد یا خام باید بیشتر از غذاهای پخته و گرم، گرم شوند چون آتش گوارش را سرد و ضعیف می‌کنند. افرادیکه گوارش ضعیفی دارند بهتر است از غذاها و نوشیدنی‌هایی سرد یا نپخته استفاده نکنند. این یعنی سبزیجات و میوه‌های پخته برای آنها بسیار بهتر از انواع خام آن است. همچنین بهتر است آتش گوارش خود را با خوردن نوشیدنی‌های سرد و آب‌یخ خاموش نکنند. 

۲. غذاهایتان را خوب بجوید و با سرعت متوسط بخورید.
در ایدآل‌ترین شرایط هر لقمه‌ای را که در دهانتان می‌‌گذارید باید ۳۰ مرتبه بجوید، غذا را به ریزترین قطعات تقسیم کرده و بگذارید آنزیم‌های بزاقی کارشان را برای هضم غذا شروع کنند. پیشنهاد ما این است که بعد از خوردن هر قاشق غذا، قاشق و چنگال را زمین بگذارید تا قبل از اینکه قاشق بعدی را در دهانتان بگذارید، فرصت کافی برای جویدن داشته باشید.

۳. غذایتان را در محیطی آرام و راحت صرف کنید.
اگر یک آزمایش مقایسه‌ای کوچک انجام دهید، متوجه خواهید شد که وقتی در یک محیط آرام و راحت غذا می‌خورید، احساس بهتری پیدا کرده و گوارشتان نیز نرم‌تر عمل می‌کند. از تماشای تلویزیون، کتاب خواندن، کار کردن یا بحث‌کردن با دیگران موقع غذا خوردن پرهیز کنید. متوجه تفاوت آن خواهید شد. 

۴. ساده غذا بخورید.
مخلوط کردن موادغذایی مختلف، سیستم گوارش بدن را سمی می‌کند. غذاهای ساده که از دو تا سه ماده‌غذایی مختلف درست شده باشد را امتحان کنید.

۵. بین غذاها میوه بخورید نه همراه آن، و البته میوه‌های پخته بهتر هستند.
میوه خام آتش گوارش ما را خاموش می‌کند، مخصوصاً در طول فصل زمستان که سردمان هم هست، به همین دلیل آنهایی که دستگاه گوارش ضعیفی دارند، با خوردن میوه خام همراه با غذا دچار نفخ و گاز معده می‌شوند. میوه پخته می تواند دسری مناسب باشد و از میوه خام هم می‌توانید در میان‌وعده‌ها استفاده کنید.

۶. آب داغ و چای‌های گیاهی داغ بنوشید، مخصوصاً آنهایی که به تقویت گوارش کمک می‌کنند.
آب داغ راهی فوق‌العاده برای سم‌زدایی از بدن و تقویت گوارش است. انداختن چند برش ریشه زنجبیل در آب جوش، یک چای زنجبیلی عالی درست می‌کند که گوارش را بسیار تقویت می‌کند. وجود زنجبیل در غذاها هم همین تاثیر را دارد. سایر گیاهانی که سیستم گوارش بدن را تقویت می‌کند و برای چای‌های گیاهی نیر عالی هستند عبارتند از: بابونه، نعناع کوهی و دارچین. 

۷. غذاهای پخته تازه میل کنید.
غذاهای تازه پخته شده مغذی‌ترین غذاها هستند و بسیار بهتر است که یک غذای ساده پخته شده را مصرف کنید تا غذای پیچیده‌ای که از باقیمانده‌های غذاهای قبل تشکیل شده باشد. 

۸. از پرخوری خودداری کنید.
مصرف زیاد غذا فشار بسیار زیادی به دستگاه گوارش وارد می‌کند. پزشکی قدیم مصرف مقداری از غذا را در هر وعده غذایی توصیه می‌کند که به اندازه دو مشتتان باشد. سعی کنید وقتی هنوز کمی گرسنه هستید، از سر میز غذا بلند شوید. 

۹. چند دقیقه بعد از صرف غذا، آرام و ریلکس بنشینید.
گوارش و هضم غذا فرایندی بسیار جالب است — استیک را به خون و سلول‌های بافتی تبدیل می‌کند. استراحت کردن برای چند دقیقه بعد از خوردن شروعی عالی برای این فرایند بسیار پیچیده خواهد بود و به منابع بدنتان فرصت می‌دهد به طور کامل روی موتور هضم و گوارش تمرکز کند.

۱۰. اگر همه این روش‌ها با شکست مواجه شد، به دنبال کمک متخصص باشید تا منبع مشکلتان را پیدا کنید.
اگر این روش‌های ساده و عملی مشکل گوارشی شما را حل نکرد، می‌بایست با یک دکتر متخصص گوارش یا تغذیه در این رابطه مشورت کنید و کمک بگیرید. متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند بفهمید پروبیوتیک‌ها و سایر کمک‌های گوارشی دیگر می‌تواند برایتان فایده داشته باشد یا خیر. همچنین تشخیص می‌دهد که آیا یک مشکل جسمی دیگر موجب این ضعف گوارش شده است یا خیر.

 

درباره‌ی

همچنین ببینید

چگونه در فصل گرما عرق کردن بدن را کنترل کنیم؟

با رسیدن فصل گرما یکی از اصلی ترین مشکلاتی که اکثر افراد با آن مواجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو