بلندترین ساختمان‌های جهان

سر به فلک کشیده‌ها!

هر ساله فهرست‌های مختلفی از ترین‌ها در جهان به ثبت می‌رسد که گاهی برای سال‌ها ثابت و گاهی هم دچار تغییراتی می‌شوند. در فهرست مرتفع‌ترین برج‌های جهان، هر از گاهی نمونه‌های تازه‌واردی به ثبت می‌رسند که واقعاً حیرت‌آور هستند. روند جنون‌آسای‌ ساخت سازه‌های مرتفع و آسمان‌خراش‌های سر به فلک کشیده، طی ۱۴۰ سال اخیر به شکل حیرت‌آوری پیشرفت کرده است. در حال حاضر، برج خلیفه در دبی مرتفع‌ترین سازه کاربردی دست بشر است؛ هر چند با طرح‌های کانسپتی که هر روز خبر شروع به ساخت قریب‌الوقوع‌شان به گوش می‌رسد، تا چندی دیگر در این فهرست به عقب رانده می‌شود. این گزارش جدیدترین فهرست مرتفع‌ترین برج‌هاست که در ابتدای سال ۲۰۱۳ از سوی سایت معتبر exploredia منتشر شده.

 

برج خلیفه

 ارتفاع: ۸۲۸ متر

طبقات: ۱۶۳

مرتفع‌ترین ساخته دست بشر با هزینه‌ای بالغ بر ۵/۱ میلیارد دلار در دبی بنا شده است. این برج تفریحی در حالی عنوان مرتفع‌ترین ساختمان کره خاکی را از آن خود کرد که خاورمیانه برای سالیان طولانی در سازه‌های مرتفع حرکتی رو به جلو نداشت. می‌گویند معبد بزرگ غزه برای ۴ هزار سال در این مناطق این عنوان را در ید خود داشت تا این که در سال ۱۳۱۱، کلیسای جامع لینکلن در انگلستان ساخته شد.

 

مرکز تجاری بین‌المللی پینگان

ارتفاع: ۶۶۰ متر

طبقات: ۱۱۵

روند ساخت این مرکز تجاری در شینزن چین هنوز به پایان نرسیده و برآوردها حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۵ به پایان خواهد رسید. در حقیقت، وقتی به آن تاریخ برسیم و برج دیگری به این ارتفاع تکمیل نشود، تبدیل به دومین سازه مرتفع جهان خواهد شد. این مرکز در واقع، مجموعه‌ای بزرگ است که در کنارش، هتلی ۶۶ طبقه به ارتفاع ۳۰۷ متر هم ساخته خواهد شد.

 

برج شانگهای

ارتفاع: ۶۳۲ متر

طبقات: ۱۲۱

این برج که هنوز در مراحل ساخت به سر می‌برد، از نامش هم پیداست که در شانگهای چین قرار دارد. سال ۲۰۱۴ موعد افتتاح و بهره‌برداری از آن است. وسعت زمینی که برج روی آن بنا شده، ۳۸۰ هزار مترمربع است.

 

تایپه ۱۰۱

ارتفاع: ۵۰۸ متر

طبقات: ۱۰۱

نام این برج را بر اساس تعداد طبقات روی زمینش انتخاب کرده‌اند؛ اما در حقیقت ۵ طبقه هم زیر زمین دارد. از سال ۲۰۰۴ تا شروع بهره‌برداری برج خلیفه در سال ۲۰۱۰، این مجموعه رسماً مرتفع‌ترین آسمان‌خراش جهان بود و در فاصله سال‌های اخیر که روند ساخت و ساز برج‌های بلندتر از حد معمول شدت یافت، به این مقام تنزل پیدا کرد. سازه آن بسیار اصولی و کاملاً ضدطوفان و زلزله است. در آن رستوران‌های متعدد، فروشگاه‌های عرضه برندهای مختلف و مراکز خرید هم تعبیه شده است.

 

مرکز تجاری جهانی شانگهای

ارتفاع: ۴۹۲ متر

طبقات: ۱۰۱

این برج آمیزه‌ای از واحدهای تجاری، اداری، بازرگانی، اتاق‌های کنفرانس، هتل و مراکز خرید است. هتل پارک هیات مطرح‌ترین مرکز رفاهی آن شامل ۱۷۴ اتاق است و سوئیت‌های ویژه آن در طبقات ۷۹ و ۳۹ واقع شده‌اند. با این اوصاف دومین ساختمان هتل مرتفع جهان است.

 

برج هتل سالت رویال مکه

ارتفاع: ۶۰۱ متر

طبقات: ۱۲۰

با این شرایط، آسیا هم از نظر برخورداری از سازه‌های مرتفع، جایگاه خاصی در جهان پیدا خواهد کرد. این برج که مجموعه‌ای چندمنظوره است، در مکه در عربستان سعودی بنا شده. البته با ساخت آن، باید شاهد چند رکوردشکنی ویژه هم باشیم. این مجموعه، مرتفع‌ترین هتل و مرتفع‌ترین برج ساعت جهان هم خواهد بود. البته صفحه ساعت آن هم بزرگ‌ترین صفحه ساعت جهان است. اگر هنوز هم کافی نیست، باید بگوییم که وسیع‌ترین محوطه طبقات در آسمان‌خراش‌ها هم مربوط به آن است.

 

برج لوته بوسان

ارتفاع: ۵۱۰ متر و ۲ سانتی‌متر

طبقات: ۱۱۰

این پروژه حیرت‌آور که یک مرکز چندملیتی جهانی است، در بوسان کره‌جنوبی ساخته شده و هنگام ساخت و تکمیل شدن، پنجمین سازه مرتفع جهان به شمار می‌رفته است.

 

مرکز تجاری جهانی

ارتفاع: ۴۸۴ متر

طبقات: ۱۰۸

ساخت این مجموعه در سال ۲۰۱۰ در منطقه وست کولون در هنگ‌کنگ به پایان رسید. یک هتل ۵ ستاره به نام ریتزکارلتون در طبقات ۱۰۲ تا ۱۰۸ آن جاخوش کرده و باید گفت مرتفع‌ترین استخر شنای سرپوشیده جهان در این مجموعه تعبیه شده است.

 

مرکز بازرگانی جهان یک

ارتفاع: ۵۴۱ متر و ۳۲ سانتی‌متر

طبقات: ۱۰۴

آسمان‌خراشی زیبا و بلند در گوشه‌ای از شمال‌غرب محوطه ۱۶ آکری مرکز تجارت جهانی که روزی محل استقرار برج مرکز تجارت جهانی اصلی بود. سال ۲۰۱۳ موعد بهره‌برداری از این جایگزین به مراتب مرتفع‌تر است. این برج در منطقه همیسفر غربی واقع شده که نوک آن، سومین نوک برج مرتفع جهان به شمار می‌رود.

 

پنتومینیوم

ارتفاع: ۵۱۵ متر و ۹۵ سانتی‌متر

طبقات: ۱۲۲

هنگامی که این برج مسکونی به مراحل پایان ساخت خود رسید، یکی از مرتفع‌ترین برج‌های جهان بود؛ اما هنوز هم مرتفع‌ترین مرکز مسکونی جهان به شمار می‌رود. گروه طراحان ایداس آن را طراحی کردند و گروه سازه ترایدنت اینترنشنال هم ساخت آن را بر عهده گرفت. هزینه ساخت آن نیز ۴۰۰ میلیون دلار شد. این ساختمان یکی از عمیق‌ترین گودبرداری‌های جهان را داشته است.

درباره‌ی

همچنین ببینید

پل گلدن گیت (Golden Gate) در سانفرانسیسکو جذاب‌ترین پل‌ معلق جهان

پل گلدن گیت، شاهکار پل‌های معلق:پل Golden Gate واقع در سانفرانسیسکو، یکی از جذاب‌ترین پل‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو