انواع GPS و معرفی بهترین مدل ها و برندهای GPS

جی پی اس ها ابزارهای کارآمدی هستند که در دنیای امروز بسیار مورد استفاده قرار میگیرند .جی پی اس های خودرو ،موبایل ،ردیاب های کیف و … از این دسته اند .در ادامه این مقاله از ارشاکو با این وسیله های جالب بیشتر آشنا خواهیم شد و در انتها مواردی از جی پی اس های برتر معرفی شده را به شما ارائه خواهیم کرد .

جی پی اس یا ردیاب چیست؟

ردیاب ها یا به اختصار GPSها (Global Positioning System) یا سیستم موقعیت یاب جهانی نوعی وسیله الکترونیکی هستند که با استفاده از ۲۴ ماهواره جهانی موجود در اطراف کره زمین که وظیفه حمایت و پشتیبانی از آنها به عهده ایالات متحده آمریکاست،و امواج رادیویی ،اطلاعات را مخابره میکنند .
ایالات متحده در سال ۱۹۷۳ برای شکستن محدودیت های موقعیت یابی که قبل از آن وجود داشت ،پروژه جی پی اس را کلید زد که در ابتدا تنها کاربرد نظامی و دریانوردی داشت اما بعد از مدتی و در سال ۱۹۸۰ استفاده از جی پی اس ها برای عموم آزاد شد .از آن پس سیستسم های ردیابی پیشین با قطب نماهای مغناطیسی یا ردیاب های ساده ،جای خود را به ردیاب های ماهواره ای دادند .اولین ماهواره جی پی اس در سال ۱۹۷۸ به فضا پرتاب شد و این ۲۴ ماهواره در سال ۱۹۹۵ تکمیل شدند .ماهواره ها هر ۱۲ سعت یکبار یا به عبارتی در هر شبانه روز ۲ بار به دور زمین و در مدار خود گردش میکنند .
این وسیله های الکترونیکی کارآمد میتوانند با اتصال به این ماهواره ها از موقعیت دقیق جسم یا خودرو یا فرد ،اطلاعات مکانی دقیقی را ارصال کنند .
بسیاری از کارخانه ها و برندهای معتبر جهانی ،با استفاده از جی پی اس موقعیت دقیق کامیون های حامل بار خود را رصد میکنند و از راه دور وضعیت آنها را بررسی میکنند .همچنین افراد عادی از ردیاب ها در زندگی روزمره استفاده میکنند ،به عنوان مثال جی پی اس خودرو که مسیر را به شما نشان میدهد یا جی پی اس کوچکی که به وسایل شخصی خود نصب کرده اید تا در صورت مفقود شدن به راحتی بتوانید آن را پیدا کنید .
ردیاب ها عموماً از یک فرستنده و یک گیرنده تشکیل شده اند که میتواند یک گوشی موبایل یا یک تبلت هم باشد .

انواع جی پی اس

اگر بخواهیم جی پی اس ها را به دو دسته کلی تقسیم کنیم باید بگوییم دو نوع دارند : جی پی اس فعال (active GPS) و جی پی اس غیرفعال (passive GPS)

  • جی پی اس فعال : این نوع ردیاب ها عملکردی آنی دارند و در واقع همان نوعی هستند که بیشتر ما در زندگی روزانه از آنها استفاده میکنیم .حال چرا این نام را انتخاب کرده اند؟ردیاب فعال ،در لحظه اطلاعات را مخابره میکند و به آن ردیاب real-time هم گفته میشود .فرض کنید شما در حال مسافرت شهری یا برون شهری هستید و از جی پی اس خود استفاده میکنید ،طبیعتاً دستگاه به شما موقعیت دقیق مکانی و مسیر را نشان میدهد پس از نوع فعال است .
    این ردیاب ها بسیار مورد توجه استفاده کننده های تجاری (برای مثال ردیابی کامیون های حمل بار یا پیدا کردن موقعیت دقیق یک کارمند) و افراد سالمند یا کودکان(پیدا کردن موقعیت عزیزان سالمندی که از خانه خارج شده اند یا کودکان بازیگوشی که از جلوی چشم شما دور شده اند) میباشد .
    وجود چنین نوعی ،باعث شده تا مصرف کنندگان به طور دقیق و لحظه ای از موقعیت افراد یا خودرو یا اشیاء گمشده باخبر شوند .
  • جی پی اس غیر فعال : ردیاب های غیر فعال ،اطلاعات را در حافظه داخلی یا کارت حافظه ذخیره میکنند تا در موقع نیاز بتوان آن را دانلود و استفاده نمود .به عنوان مثال اگر خودرویی دارای این جی پی اس باشد ،مسیرها و زمانی را که خودرو در ۱۲ ساعت گذشته طی کرده میتوان در حافظه آن مشاهده کرد .
    این نوع در زندگی روزمره ما کابرد چندانی ندارد و فقط برای موارد خاص به کار برده میشود .

اما اگر بخواهیم کمی جزئی تر به این ابزار نگاه کنیم ،انواعی دیگر که زیرشاخه این دو گروه هستند هم وجود دارند .جی پی اس های گیرنده (این نوع کاربرد کمی دارد ولی به عنوان مثال میتوان کامپیوتر را نام برد) ،فرستنده (انواعی که در شاخه جی پی اس فعال جای میگیرند) ،ذخیره کننده (غیرفعال) ،جی پی اس مخفی (به صورت یک شی عادی و غیرقابل تشخیص هستند) و جی پی اس خودرو .
اگر با دقت به انواعی که در بالا گفتیم نگاه کنید متوجه میشوید که همگی یا از نوع فعال هستند یا غیرفعال ،به همین دلیل ابتدا انواع کلی گفته شد و بعد انواع جزئی تر جی پی اس .

کدام نوع مناسب است ؟

اگر میخواهید کیف پولتان را گم نکنید یا دقیقاً بدانید سوئیچ اتومبیلتان کجاست ،اگر میخواهید از مکانی که کودکتان هست مطلع شوید و خیالتان راحت باشد که گم نمیشود ،یا اگر میخواهید هنگام سفر یک وسیله راهنمای خوب در اختیار داشته باشید باید از جی پی اس های فعال استفاده کنید که هر لحظه مکان دقیق را به شما گزارش میکنند .
عموماً ردیاب های فعال در دنیای ما کاربرد بیشتری دارند اما نوع غیرفعال هم بدون کاربرد نیست و به عنوان مثال ردیاب ها یا جی پی اس هایی که قابلیت ذخیره اطلاعات و استفاده از آنها را دارند از این دسته اند .

بهترین یابنده و جی پی اس ها 

از نظر مصرف کنندگان انواع مختلف جی پی اس و یابنده ،۶ مورد در لیست برترین ها جای گرفته که به مرور و آنها خواهیم پرداخت :

۱- یابنده لوازم شخصی اسکی :

با استفاده از این یابنده شما میتوانید تا محدوده ۳۰ متری خارج از منزل و در محیط باز که دیوار و شی خاصی وجود ندارد ،و تا محدوده ۱۵ متری داخل خانه میتواند با صدای هشدار خود به شما محل کلیدهایتان ،حیوان خانگی ،کیف پول یا حتی ریموت تلویزیونتان را نشان دهد .کافی است یکی از یونیت های یابنده را به وسیله مورد نظر وصل کنید و در صورت مفقود شدن ،کلید همرنگ همان یونیت را فشار دهید تا با صدای زنگ بتوانید آن را بیابید .کاملاً بدون نیاز به باتری هم میباشد پس در هزینه های شما برای خرید باتری صرفه جویی خواهد شد .

۲- یابنده لوازم شخصی نات ۳ :

با استفاده از این یونیت های یابنده جذاب و اپلیکیشن موبایل که برای اندروید ۴٫۳ به بالا و ios 4 قابل نصب است،میتوانید بیشتر مراقب لوازم شخصیتان باشید .در صورتی که مثلاً کیف پولتان را که یکی از یابنده ها درون آن است جا گذاشته باشید ،به محض خارج شدن از محدوده مورد نظر روی موبایلتان هشدار خواهید گرفت تا برگردید و کیفتان را بردارید .اگر هم به هشدار بی توجه بودید و کاملاً از محدوده خارج شدید میتوانید با موبایلتان ،آخرین محل کیف پولتان را ببینید و به آنجا بروید .

۳- یابنده لوازم شخصی راینکس :

راینکس را میتوان درون کیف جای داد یا به قلاده حیوان خانگی بست تا به محض اینکه از محدوده خارج شد یا شما آن را فراموش کردید ،زنگ هشدار موبایل شما به صدا در آید .هنگامی که شما خارج از منزل مشغول استراحت و تفریح هستید ممکن است کودک بازیگوش شما به دنبال کنجکاوی خود از دید شما دور شود ،در این حالت اگر راینکس را درون لباس او قرار داده باشید فوراً هشدار موبایلتان فعال خواهد شد .

۴- یابنده تایل :

با استفاده از تایل نگران فراموش کردن وسایلتان نباشید .این یونیت های کوچک درون جیب ،کیف و … به راحتی جای میگیرند و در صورت خروج از محدوده زنگ هشدار موبایلتان به صدا در خواهد آمد .اگر به هر دلیل موبایل در دسترستان نبود میتوانید با یکی از یونیت های گیرنده ،دیگر یونیت ها را هم بیابید به اینصورت که باید دایره وسط یونیت را فشار دهید .

۵- ردیاب تی کی استار :

اگر به دنبال این هستید تا مکان خودرو ،دوچرخه ،کودکتان که در حال رفتن به مدرسه است یا سالمندان عزیز که بیرون از خانه هستند و امکان گم شدنشان هست را ببینید ،این محصول مناسب شماست .تی کی استار با استفاده از یک سیمکارت و شبکه اینترنت همراه میتواند مکان لحظه ای را بر روی موبایلتان به شما نمایش دهد .فرقی نمیکند که آن را کجا میخواهید بگذارید زیرا به دلیل اندازه بسیار کوچک کاملاً از دید مخفی خواهد ماند .
میتوانید برای فرزند بازیگوشتان که ممکن است با دوستانش در راه مدرسه کنجکاوی و شیطنت کند ،یک مسیر تعیین شده به جی پی اس بدهید و در صورتی که او از آن مسیر نرفت شما متوجه خواهید شد .

۶- جی پی اس پریمکس :

پریمکس یک دستگاه جی پی اس آفلاین است که شما میتوانید نقشه های مختلف در سراسر دنیا را در آن بارگزاری کنید و استفاده نمایید .پریمکس دارای ۸ گیگ حافظه داخلی و یک صفحه نمایش ۵ اینچی لمسی است .علاوه بر یک جی پی اس میتواند تبدیل به یک نمایشگر ویدئویی ،کتابخوان یا پخش کننده موزیک شود .دستگاه از طریق یک پایه به راحتی روی شیشه میچسبد یا داخل پنل کولر و بخاری جا میگیرد تا در هر مسیری همراه شما باشد .

درباره‌ی

همچنین ببینید

چه نکاتی را برای خرید کولر گازی در نظر بگیریم؟

بایدها و نبایدهای خرید کولر گازی ، در جستجوی هوای مطبوع:امروزه با هوشمندتر شدن دستگاه‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو