الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird) چطور کار می کند؟

عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار:احتمالا شما هم با الگوریتم های مختلف گوگل مثل پنگوئن و پاندا آشنا هستید ولی همین چند ماه پیش الگوریتم جدیدی معرفی شد که با توجه به تاثیر کم آن بر رتبه بندی های گوگل (درنگاه اول) توجه کاربران و سئو کاران را به خود جلب نکرد، اسم این الگوریتم مرغ مگس خوار یا همان Hummingbird می باشد.

زمانیکه بدنبال موضوعی مشخص هستیم در ابتدا یک عبارت را در گوگل جستجو میکنیم و براساس نتایجی که نمایش داده میشود معمولا تغییراتی در عبارت جستجو شده ایجاد میکنیم. بنظر میرسد که گوگل نیز متوجه این رفتار کاربران در هنگام جستجو شده و توجه ویژه ای به آن نشان میدهد.

الگوریتم های قبلی بصورت ناگهانی بر رتبه بندی سایت شما در نتایج گوگل تاثیرگذار بودند و شما به راحتی تاثیر مثبت یا منفی آنها را درک میکردید، بسیار شنیده ایم که سایتی با جریمه توسط الگوریتم پنگوئن به طور کامل بازدید خود از موتورهای جستجو را از دست داده است.

مرغ مگس خوار رتبه بندی شما را بصورت داینامیک تحت تاثیر خود قرار میدهد و پیش بینی رفتارهای آن به مراتب دشوارتر خواهد بود.

تغییر داینامیک با توجه به رفتار کاربران نیازمند یک الگوریتم پیچیده و قدرتمند می باشد که در اینجا به بررسی آن نمیپردازیم. در این مقاله که حاصل یک ماه بررسی مستمر، مطالعه و آزمون و خطاهای بسیار می باشد به بررسی و تحلیل رفتارهای مرغ مگس خوار هنگام جستجو در گوگل پرداخته و با ارائه مثال های قابل درک، شناخت بهتری نسبت به  مرغ مگس خوار و نتایج ورود آن به باغ وحش گوگل خواهیم یافت.

تغییر عنوان و توضیحات سایت در گوگل

شاید برای شما هم پیش آمده که وقتی لینک مشخصی از سایت خود را جستجو میکنید، متوجه تفاوت عنوان و توضیحات نمایش داده شده با آنچه خودتان در تگ های متا وارد کرده اید میشوید. این مسئله یکی از فعالیت های مرغ مگس خوار است که در ادامه به بررسی دلایل احتمالی آن میپردازیم:

۱- زمانیکه عبارتی توسط کاربر در گوگل جستجو میشود و به نتیجه دلخواه خود نمیرسد، با تغییر عبارت جستجو بدنبال نتایج بهتر است، در این زمان الگوریتم مرغ مگس خوار برخی لینک ها را از نتایج جستجو حذف میکند و برخی دیگر را با تغییر عنوان و توضیحات به کاربر نشان میدهد! زیرا ممکن است اطلاعات وارد شده توسط شما برای کلیک کردن کاربران مفید نباشد ولی محتویات صفحه همان هدف مورد نیاز کاربر باشد.

این پروسه نیازمند شناخت صحیح کلمات و بار معنایی هر کدام از آنها توسط مرغ مگس خوار می باشد، توضیحات این بخش نیازمند بررسی دقیق تر و ارائه یک مقاله مجزا می باشد.

۲- نمایش توضیحات بستگی به عبارت جستجو شده توسط کاربر خواهد داشت؛ اگر عبارتی در توضیحات متای صفحه موجود نباشد ولی در محتویات آن بخوبی مورد استفاده قرار گرفته شده باشد. گوگل بصورت خودکار بخشی از متن که عبارت مورد نظر کاربر در آن وجود دارد را بعنوان توضیحات سایت شما نمایش میدهد و حتی در مواردی عنوان صفحه را نیز برای جلب نظر کاربر تغییر میدهد.

در واقع الگوریتم مرغ مگس خوار شانس دومی به شما داده است و اگر در این شانس دوباره هم موفق نباشید ممکن است در دراز مدت حتی جایگاه خود را در آن عبارت از دست بدهید.

بعنوان مثال همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید با جستجوی دو عبارت مختلف ولی مرتبط یکی از مقالات رتبه اول گوگل را کسب کرده ولی الگوریتم مرغ مگس خوار توضیحات متای متفاوتی را در این دو حالت به کاربر نشان داده است.

تغییر عنوان و توضیحات سایت توسط گوگل

۳- ارتباط موضوعی میان توضیحات، عنوان و محتوای صفحه اهمیت بسیار بالایی دارد، با توجه به چگالی کلمات بکار رفته شده در هر صفحه گوگل میتواند به صورت تقریبی موضوع شما راحدس بزند و در صورتیکه موضوع محتوای شما با عنوان انتخاب شده برای آن همخوانی کافی نداشته باشد مرغ  مگس خوار به جای شما تصمیم گرفته و آن را بازنویسی میکند.

اگر سایت شما بارها در لیست نتایج به کاربران نمایش داده شود ولی تعداد کلیک روی آن متناسب با انتظار گوگل و جایگاه شما نباشد، الگوریتم مرغ مگس خوار با تغییر توضیحات و عنوان صفحه سعی بر افزایش شانس شما و جلب نظر کاربران خواهد داشت.

نتیجه آنکه تغییر عنوان و توضیحات توسط گوگل و الگوریتم مرغ مگس خوار در جهت بهبود وضعیت شما و کمک به جذب بازدیدکننده بیشتر و بهبود نتایج گوگل انجام میگیرد، اگر این اتفاق به دفعات برای صفحات سایت شما رخ میدهد باید در نحوه نوشتن عنوان و توضیحات خود بازنگری جدی صورت دهید.

نگاه مرغ مگس خوار به رفتار کاربران

یکی دیگر از فعالیت های الگوریتم مرغ مگس خوار بررسی و تحلیل رفتار کاربران هنگام مشاهده لیست نتایج گوگل در یک عبارت خاص می باشد. بطور مثال اگر سایت شما رتبه سوم نتایج گوگل در عبارت “جام جهانی” باشد ولی درصد بالایی از کاربران این نتیجه را به رتبه های اول و دوم ترجیح بدهند به مرور زمان جایگاه شما بهبود خواهد یافت.

انسان ها آخرین تکنولوژی گوگل هستند! مرغ مگس خوار انسان ها را برتر از روبات های گوگل میداند.

Rand Fishkin بنیانگذار و مدیر شرکت MOZ یکی از شناخته شده ترین افراد در زمینه سئو و بهینه سازی سایت ها در دنیا می باشد. Rand با راه اندازی یک سیستم جدید قصد دارد تا تاثیر رفتار کاربران بر نتایج گوگل را بصورت تجربی بررسی کند و به همین منظور در آخرین آزمایش خود از دنبال کنندگان خود در توییتر درخواست کرد تا عبارت imec lab را در گوگل جستجو کرده و بر روی نتیجه هفتم که مربوط به وبلاگ او بود کلیک کنند.

در آزمایش تحلیل رفتار کاربران بر نتایج مرغ مگس خوار، ۲۲۸ نفر شرکت کرده و در زمانی کوتاه بر روی لینک مورد نظر او کلیک کردند، با گذشت تنها دو ساعت! جایگاه صفحه مورد نظر از رتبه هفتم به رتبه اول رسید.

الگوریتم مرغ مگس خوار

اما واقعا چه اتفاقی افتاد؟ گوگل و الگوریتم مرغ مگس خوار انسان ها را به روبات های خود ترجیح میدهند، وقتی افراد زیادی هنگام جستجوی یک عبارت خاص رتبه هفتم را به رتبه اول ترجیح داده اند پس باید این رتبه بندی تغییر کند. توجه کنید که این آزمایش با جامعه ای گسترده از نقاط مختلف جهان انجام گرفته و کلیک کردن مستمر خود شما بر لینک سایت نمیتواند چنین نتیجه ای به همراه داشته باشد.

در صورت انجام این کار اتفاق عجیب دیگری رخ میدهد که آن هم نشانگر پیچیدگی این الگوریتم هوشمند می باشد، حذف سایت شما از نتایج گوگل بصورت مقطعی!

برای جلوگیری از طولانی شدن مقاله به این دو مورد بسنده میکنیم، اگر این اطلاعات برای شما جالب و ارزشمند است اعلام کنید تا در مقاله دیگری به معرفی سایر توانایی های الگوریتم مرغ مگس خوار بپردازیم، حداقل میتوان به ۳ رفتار مهم دیگر آن اشاره کرد.

آیا شما تجربیاتی مشابه داشته اید؟ یا با مواردی از این دست هنگام جستجو در گوگل برخورد کرده اید؟ نظرات خود در مورد مرغ مگس خوار و الگوریتم های جدید گوگل را درهمین صفحه بیان کنید تا به بحث و بررسی آنها بنشینیم.

منبع : وبسیما

======================

درباره‌ی

همچنین ببینید

نکات مهم قبل از سفارش طراحی سایت

طراحی سایت یکی از مسائلی که خیلیا ازش سر در نمیارن و نمیدونن واسه سفارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو