ارشاکو
آموزش راههای شروع یک طراحی معماری | کلوپ آموزش

  • ADS
  • ADS
  • آموزش راههای شروع یک طراحی معماری

     ۱- جستجوی تم Theme))

     تم یابی:کاملا ذهنی است و اولین واکنش ذهن نسبت به سوال .

    ۲-مخاطب شناسی

    ۳- تبین مورد / سوال

      شناسایی انگیزها و اهداف

    ۴- تعریف رابطه اثر و زمینه : تعامل اثر شکل گرفته با زمینه   آیا همسو با آن   یا حاکم

    بر آن  یا همراه با آن

    دیالوگ اثر و زمینه

    ۵- شناسایی محورهای خاص مطالعاتی (کلمات کلیدی)

    A-   شناسایی و تبیین طرحواره (اسکیمای ذهنی)

    B-   دستیابی  به طرحمایه  (کانسپت)

     

    طرح واره: بیان شماتیک و انتزاعی طرح ازسوال  ماهیتی ذهنی دارد.

    طرح مایه: مفاهیم وحدت یافته و عینیت یافته ای که امکان واقعی کردن آنها در قالب طرح

    وجود دارد – ماهیتی ذهنی –عینی دارد.

     

     

    طرح: ما به ازاء کالبدی برخاسته از مفاهیم و معادل با نیازهای برنامه ریزی شده

     ماهیتی عینی دارد.

    ذهن جواب محور : معمار سوال را جواب می دهد و روی جواب بحث و فکر 

    می کند و سوال را کنار می گذارد.

    تلفیق طرحواره و طرحمایه (Incubation ) – تنظیم سناریوی طراحی

    خلاقیت:مهمترین مسا له ای که تمام گزینه های بالا را تحت تاثیر قرار میدهد.

    از  خلق فضا     تا      فضای خلاق 

      Creative Space & Space Creation))

     سهم فضا در حوزه ی خلاقیت

     مثال : در آتلیه معماری سهم فضای طراحی شده در خط کشیدن چیست؟

    خلق فضا

    ۱-     از یک فرایند شهودی تخیل تبعیت میکند ( تفکر واگرا در ادبیات معماری غرب).

    ۲-     این فرایند مبتنی بر دریافت شهودی و قوه تخیل است.

    ۳-     دریافت شهودی با مکاشفه اغاز و حاصل می شود.

    ۴-     مکاشفه جستجوی ماوراء پدیدها از طریق جستجو در درون پدیده هاست

    ۵-     پدیده ها دارای دو درجه محسوس و نا محسوس می باشند.

    ۶-     اتصال به ماوراء سر آغاز الهام است. نگاه معنا گرا به پدیده ها.

    فضای خلاق

    ۱-     فضایی کنش گراست جستجوگری را القا و تر قیب می کند.

    ۲-     جستجوگری به ازای نیاز مشخص روی می دهد این نیاز می تواند میل به فهمیدن

    دریافتن و رسیدن باشد – نیاز به طرح سوال و ایجاد ابهام بوجود می آید.

    ۳-     سیالیت ذهنی ایجاد می کند

    ۴-     فضای خلاق خلق نا تمام دارد و کاربر را وارد بازی خلق فضا میکند .

    ۵-     تاکتیک ایجاد پیچیدگی و رمز پردازی

    ۶-     تکنیک کم رنگ کردن و حذف قطعیت ها و قالب شکنی – ایجاد قطبیت و شناسایی طیف ها

     

    تولید ایده

    رسیدن به تولید ایده و تسخیر فضا

    معماری بدون ایده ی فرمی ویا بصری یا در محیط مخفی میشود یا به صورت فجیعی

    آن را نابود می کند.

    ————————

    با تشکر از ابراز احساس شما!
    بعد از خواندن مطلب چه حسی دارید؟
    • برانگیخته
    • مجذوب کننده
    • خوشحال کننده
    • حوصله سر بر
    • ناراحت کننده
    • عصبانی شدم
    برچسب ها : , , , , , , , , ,

    ديدگاهي بدهيد !


    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.