آموزش داشتن یک خواب راحت !!!

در جای خود جابجا می‌شوید، می‌چرخید، متکای خود را از زیر سرتان برمی‌دارید و روی سر می‌گذارید، رو اندازتان را با پا تکان می‌دهید و با آن یک توپ فوتبال پارچه‌ای می‌سازید، از خروپف همسر عزیز دلتان متعجب می‌شوید و به تنگ می‌آیید که چطور او مانند کودکی معصوم به خواب رفته و از شما غافل شده؛ بدتر از همه اینکه ترفند گوسفندچرانی شبانه نیز هیچ کمکی به شما نمی‌کند و نمی‌توانید بخوابید! خب حق دارید، هیچ فاجعه‌ای بدتر از بدخوابی و بی‌خوابی نیست!

فقط ۲۰ دقیقه فرصت دارید!

 

 

اگر نمی‌توانید در مدت زمان ۲۰ دقیقه به خواب ناز بروید، بلند شده و دست به کار خسته کننده‌ای بزنید تا چشمان‌تان گرم شود. نشستن در تاریکی شب یا خواندن دستوالعمل گارانتی یخچال-فریزر می‌تواند کارهای مفیدی باشند! البته به هیچ وجه خود را در معرض نورهای تند و شدیدی چون تلویزیون یا مانیتور رایانه قرار ندهید؛ که این دست نورهای خیره کننده به مغز شما پیام بیدارباش را مخابره می‌کنند.

چرت بعد‌ازظهر ممنوع!

 

 

بدین ترتیب مطمئن خواهید بود زمانی که به بالین می‌روید، کاملاً خسته و خواب‌آلود هستید. اگر هم به این چرت بعدازظهر به خصوص در روزهای جمعه آن هم بعد از تناول آبگوشت چرب و چیلی عمه لیلا عادت کرده‌اید، حداقل زمان خواب نیم‌روز خود را نهایتاً به یک ساعت یا کمتر کاهش دهید و ترجیحاً آن را تا پیش از ساعت ۱۵ به پایان برسانید.

به برنامه روزانه وفادار باشید

 

 

حتی اگر در تعطیلات آخر هفته هستید نیز بکوشید تا در بازه‌ی زمانی همیشگی از خواب بیدار شده و به خواب بروید. اگر چرخه منظم خواب خود را حفظ کنید، نه تنها می‌توانید حس بهتری داشته باشید، بلکه تکلیف‌تان با خودتان نیز روشن است.

ورزش پیش از خواب ممنوع!

 

 

از انجام تمرینات ورزشی، ۴ ساعت پیش از خواب خودداری کنید. گرچه ورزش‌های معمول می‌تواند خستگی لازم را برای خوابی راحت تامین نماید، اما نباید نزدیک زمان خواب به آنها همت گمارید. برای نیل به این مهم می‌توانید صبح زود یا بعدازظهرها به ورزش بپردازید.

تشریفات ویژه برای خواب

 

 

مهم است که نشانه‌هایی به بدن نشان بدهید تا خود را برای خواب آماده نماید. گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش، مطالعه ۱۵ دقیقه‌ای یا نوشیدن چای بدون کافئین نظیر انواع چای سبز و دمنوش‌های گیاهی، یا انجام تمرینات آرام‌بخش از این موارد هستند.

تخت‌خواب فقط برای خواب!

 

 

به هیچ وجه محل خواب خود را به جایی برای تماشای تلویزیون، مطالعه یا انجام بازی‌های ویدئویی با تبلت تازه‌تان تبدیل نکنید و فقط و فقط در آنجا بخوابید. بدین ترتیب زمانیکه به تخت می‌روید، بدن‌تان می‌داند زمان خواب فرا رسیده است ولاغیر!

مواد غذایی محرک ممنوع!

 

 

۴ تا ۶ ساعت پیش از خواب از مصرف مواد غذایی حاوی مواد محرک نظیر کافئین، نیکوتین و الکل دوری کنید؛ که این مواد از به‌خواب‌رفتن شما پیشگیری می‌کنند. به همین خاطر باید از نوشیدن چای، قهوه، نوشابه‌های گازدار، شکلات و برخی داروها پیش از خواب اجتناب کرد. از این گذشته کشیدن سیگار یا مصرف نوشابه‌های الکلی نیز خواب شما را با مشکل مواجه می‌کند حتی اگر به صورت تفننی باشند.

خوردن غذاهای سبک

 

 

اصولاً اگر به خواب خوب دلبسته‌اید باید شب‌هنگام از خوردن غذاهای سنگین یا مواد غذایی صنعتی نظیر انواع سوسیس، کالباس و از آن بدتر همبرگر دوری کنید؛ چون نه تنها ممکن است در این دست غذاها انواع انگشت دست و پای کارگران بی‌چاره را بیابید، بلکه خوابتان نیز با اختلال مواجه شده و از کابوس‌های شبانه نیز بی‌نصیب نباشید!

از طرف دیگر قرار نیست که خود را ریاضت بدهید، اگر واقعاً گرسنه‌تان است و روده‌هایتان با همدیگر کشتی می‌گیرند، به یک خوراکی کوچولو یا اسنک روی آورید. می‌گویند که مصرف لبنیات – مانند نوشیدن یک لیوان شیر گرم – یا خوردن چند برش کوچک از گوشت بوقلمون بسیار مفید خواهد بود. به خصوص اینکه این دو دسته از مواد غذایی حاوی ماده‌ای به نام تریپتوفان است که خواب‌آوری طبیعی محسوب می‌شود.

گرفتن دوش آب گرم

 

 

اگر به دنبال خوابی راحت هستید از گرفتن دوش آب گرم آن هم حدوداً ۹۰ دقیقه پیش از خواب غفلت نکنید. بدین ترتیب با افزایش دمای خارجی بدن به کاهش دمای داخلی آن و بروز حالت خواب‌آلودگی کمک خواهید کرد.

اتاق خواب آرام و راحت

 

 

اتاقی که بسیار گرم یا بسیار سرد است به هیچ وجه برای خواب مناسب نیست. اگر هم نور صبح‌گاهی شما را اذیت می‌کند، می‌توانید پنجره‌های اتاق را با پرده‌ای زیبا مسدود کنید یا اگر سر و صدای بیرون عاملی مزاحم است، بهتر است از پنجره‌های دو جداره با انواع گوشی‌های مخصوص خواب استفاده نمایید.

خورشید، ساعت زیستی

 

 

صبح به محظ آنکه از خواب برخواستید، به بیرون رفته و ۱۵ دقیقه را در زیر نور آفتاب به سر ببرید. باید به خود اجازه دهید تا نور طبیعی ساعت زیستی‌تان را تنظیم مجدد کنید و با تطبیق بیش از پیش با مادر طبیعت خود را به آرامشی جسمی برسانید.

سحرخیز باش تا کامروا شوی

 

 

اگر واقعاً می‌خواهید از شر بی‌خوابی و بدخوابی راحت شوید باید کمر همت ببندید و صبح زود از خواب بیدار شوید. منظورمان از صبح زود، صبح زود سربازی ساعت ۳٫۵ نیست، بلکه ساعت ۶ – ۷٫۳۰ زمانی ایده‌ال برای برخواستن از خواب ناز است. اگر هم به این سبک زندگی عادت ندارید باید یک هفته‌ای به خود سختی بدهید، ولی مطمئن باشید نتیجه‌ی کار بهتر از هر قرص آرام‌بخش یا خوا‌ب‌آور موجود در بازار است!

راستی آخر اینکه یادتان نرود تنها زمانی که خواب‌تان می‌آید به رخت‌خواب روید چرا که این مورد یکی از مهمترین ترفندها برای کاهش مدت زمات بیدار بودن در رخت‌خواب است؛ خواب خوشی داشته باشید و با کلوپ آموزش همراه باشید!!

—————————–

درباره‌ی

همچنین ببینید

برندگان نودمین دوره اسکار (اسکار ۲۰۱۸)

امسال نودمین سال برگزاری اسکار بود ، مراسمی که چشم های تمام سینماگران را هر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو