آموزش تست کردن باتری لپ تاپ و نحوه افزایش طول عر آن

طول عمر باتری های قابل شارژ پس از گذشت زمان کاهش می یابد، اما اگر به تازگی لپ تاپ خریده اید و می خواهید طول عمر باتری آن را بدانید در ادامه برخی از روش های آزمایش و کنترل باتری لپ تاپ در سیستم عامل های مک و ویندوز را مشاهده خواهید کرد. با این نرم افزارها می توانید مطمئن شوید طول عمر باتری لپ تاپ تان چقدر است و به چه میزان با اطلاعاتی که تولیدکنندگان ارائه می کنند متفاوت است. در ادامه علاوه بر راه های آزمایش باتری لپ تاپ، روش های افزایش طول عمر باتری را نیز آموزش خواهیم داد.

آزمایش و کنترل باتری در ویندوز

 

 

battery life

نرم افزار مجانی Battery Eater یک ابزار تحت سیستم عامل ویندوز است که قادر است باتری لپ تاپ را با صورت کامل و با استفاده از روش مصرف حداکثر انرژی آزمایش کند. این نرم افزار به شما گزارش می دهد که باتری لپ تاپ شما دقیقا چقدر دوام می آورد.

علاوه بر نرم افزار Battery Eater می توانید از نرم افزار دیگری به نام Battery Bar استفاده کنید این نرم افزار در دو نسخه مجانی و Pro عرضه می شود پس از نصب نرم افزار یک آیکان در نوار Taskbar اضافه خواهد شد و اطلاعات جالبی در رابطه با طول عمر باتری و تاریخچه شارژ و دشارژ شدن آن ارائه می کند.

آزمایش و کنترل باتری لپ تاپ در مک

اگر لپ تاپ شما مجهز به سیستم عامل Mac است می توانید از ابزار داخلی مک با نام System Profiler استفاده کنید برای دسترسی به این ابزار وارد Utilities در Application شده و سپس About this Mac را انتخاب کنید در این قسمت شما اطلاعاتی در مورد سیستم و سلامت باتری به دست خواهید آورد.

همچنین می توانید از نرم افزار iStat Menus استفاده کنید این نرم افزار نیز قادر است اطلاعات کاملی را در مورد باتری و سلامت آن در اختیار شما قرار دهد.

چطور باتری لپ تاپ را کالیبره کنیم

batterycare-net

زمانی که برای اولین بار یک لپ تاپ می خرید می توانید با کالیبره کردن باتری آن، طول عمر باتری را به حداکثر برسانید برای این کار می بایست ابتدا لپ تاپ را شارژ نکنید و آن را آنقدر روشن نگه دارید تا باتری آن دشارژ شده و خاموش شود سپس آن را به شارژ وصل کرده و صبر کنید تا باتری لپ تاپ بصورت کامل شارژ شود پس از آن لپ تاپ را از شارژر جدا کرده و لپ تاپ را روش کرده و مجدا باتری را بصورت کامل دشارژ کنید. اپل پیشنهاد می کند اولین باری که لپ تاپ را می خرید حتما یک بار با این روش باتری آن را کالیبره کنید پس از آن نیز هر چند ماه یک بار این کار را انجام دهید تا طول عمر باتری همواره در بهترین حالت ممکن باقی بماند.

کاربران ویندوز می توانند از نرم افزار مجانی BatteryCare برای کنترل دشارژ شدن باتری وکالیبره کردن آن استفاده کنند کاربران مک ولی می بایست حدود ۷ دلار برای نرم افزار Watts بپردازند تا از امکانات یکسان بهرمند شوند.

اگر در نرم افزارهای نام برده شده Current Battery Capacity حدود ۵۰ درصد بود سعی کنید آن را به روشی که در بالا توضیح داده شد کالیبره کنید اما اگر ظرفیت باتری کمتر از ۲۵ درصد اعلام شد می بایست باتری لپ تاپ را تعویض کنید و خود را برای هزینه خرید یک باتری جدید آماده کنید.

درباره‌ی

همچنین ببینید

چگونه مصرف اینترنت منابع مختلف در ویندوز را محدود کنیم؟

یکی از دغدغه هایی که هر یکی از ما ایرانی ها این روزها بیستر درگیر …

عطر و ادکلن ارشاکو