آشنایی با Brazuca توپ مخصوص جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل

همانطور که می‌دانید جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۴ از ماه آتی در کشور برزیل آغاز خواهد شد. سی و دو تیم از سراسر جهان در یازده شهر برزیل در طول یک ماه به مسابقه خواهند پرداخت تا در انتها آقای فوتبال جهان شناخته شود. میلیون‌ها طرفدار نیز با آرزوی موفقیت تیم‌ خود به تماشای این مسابقات خواهند پرداخت. تمامی این مسابقات یک نقطه‌ی اشتراک دارند و آن توپ جدید مورد استفاده در این مسابقات است که همچون همیشه توسط کمپانی آدیداس و با نام Brazuca تمام توجه کره‌ی خاکی را به خود جلب خواهد کرد.

نام برازروکا برای این توپ طی یک رای‌‌گیری در سپتامبر سال ۲۰۱۲ انتخاب شده است که در ان بیش از نیم میلیون طرفدار فوتبال در کشور برزیل شرکت داشتند. برازوکا اصطلاحی است که معنی آن به برزیلی یا سبک زندگی برزیلی اطلاق می‌شود. ظاهر این توپ نیز برگرفته از فاکتورهای محلی است، برای مثال رنگ‌ها و نوارهای راحی شده روی توپ دربردارنده‌ی نقوش و رنگ‌های دست‌بند‌هایی است که مردم محلی برای برآورده شدن آرزوهای خود روی دستان خود می‌بندند. همچنین رنگ‌های متنوع به‌کار رفته در پوشش این توپ حکایت از رنگ‌ها و تنوع بازی و مفرح بودن بازی‌ فوتبال در این کشور دارد.

لازم به ذکر است که کمپانی آلمانی آدیداس طی یک قرارداد همکاری با فیفا توپ‌های جام‌جهانی را تا سال ۲۰۳۰ تولید و عرضه خواهد کرد. همچنین تمامی توپ‌های تولید شده در جام‌های جهانی پس از سال ۱۹۷۰ نیز متعلق به آدیداس است که شامل Telstar به کار برده شده در جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک، Tango بکار برده شده در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین و Jabulani است که در ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی شاهد استفاده از آن‌ها بودیم.

ارنستو بروس، مدیر بخش فوتبال کمپانی آدیداس در آمریکا در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

توپ مورد استفاده در مسابقات جام جهانی برزیل نشان‌دهنده‌ی فرهنگ حاکم در کشور برزیل است که با هر گل و حرکت زیبا همراه شده و در یادها و خاطره‌ها ثبت خواهد شد. آدیداس سابقه‌ی درخشانی در جام‌های جهانی دارد، به طوریکه این کمپانی از سال ۱۹۷۰ اسپانسر فیفا و تولیدکننده‌ی رسمی توپ‌های مورد استفاده در این تورنمنت است. در تولید برازوکا از آخرین فناوری‌ها بهره گرفته شده است که بازیکنان می‌توانند تفاوت را در زمین بازی احساس کنند.

آدیداس اعلام کرده است که این توپ توسط ۶۰۰ بازیکن در ۳۰ لیگ معتبر حرفه‌ای مورد آزمایش قرار گرفته است. همچنین ۱۰ تیم ملی نیز در بازی‌های خود این توپ را مورد آزمایش قرار داده‌اند. نسخه‌ای از این توپ نیز در جام‌جهانی زیر ۲۰ سال فیفا مورد استفاده قرار گرفته است. فناوری استفاده شده در این توپ برگرفته از توپ Tango 12، توپ رسمی مسابقات جام ملت‌های اروپا و توپ‌های مورد استفاده در جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا و طراحی شش تکه است که تقارن، یک‌دستی و بهینگی افزایش یافته است.

آیا این توپ قادر است تا رضایت بازیکنان را از آن خود کند؟ همانطور که می‌دانید نسخه‌ی پیشین توپ‌های جام‌جهانی با نام جابولانی انتقاد بسیاری را به‌همراه داشت، به طوری که متخصصان آیرودینامیک آژانس فضایی ایالات متحده نیز با بررسی این توپ اعلام کردند که با گذر سرعت جابولانی از ۷۰ کیلومتر بر ساعت، مسیر این توپ غیر قابل پیش‌بینی می‌شود.

درباره‌ی

همچنین ببینید

آموزش انتخاب موسیقی مناسب برای ورزش کردن

شما هنگام ورزش به موسیقی گوش می کنید؟ آیا می دانید که گوش کردن به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو