آموزش بافت ژاکت دخترانه

سایزها: هفت و هشت ساله ، نه و ده ساله ، یازده و دوازده ساله ، سیزده و چهارده ساله
لوازم مورد نیاز

  • کاموای آبی روشن ۲۰۰-۲۰۰-۲۵۰-۲۵۰ گرم
  • میل شماره ۴٫۵
  • میل شماره ۴
  • دکمه ۳ عدد

کاموا باید به گونه ای باشد که ۱۸ دونه در ۲۳ رج با بافت ساده (یک رج زیر، یک رج رو) و با میل شماره ۴٫۵ دارای ابعاد ۱۰*۱۰ سانتیمتر شود، یا کاموا باید به گونه ای باشد که ۱۹ دونه در ۲۵ رج با بافت پترن M.1 و با میل شماره ۴٫۵ دارای ابعاد ۱۰*۱۰ سانتیمتر شود


توضیحات : بافت ابری در دو میل: تمام رجها به زیر بافته میشود
پترن مورد استفاده در این دستور M.1 میباشد که در شکل زیر نشان داده شده است که شکل نمای روئی پترن را نشان میدهد. فلش محل شروع قسمت جلو نیمه چپ را نشان میدهد.
نحوه کم کردن: تمام کم کردنها را از روی کار انجام دهید، بعد از شش دونه نوار جلو یک دونه با دو تا یکی از زیر یا رو کم کنید.
جا دکمه را در فواصل زیر در نیمه راست ایجاد کنید و برای ایجاد جادکمه ها دونه سوم و چهارم را یکی کنید و بعد ژوته بزنید
سایز هفت و هشت ساله: در ۲۷، ۳۱ و ۳۵ سانتیمتری
سایز نه و ده ساله: در ۲۹، ۳۳ و ۳۷ سانتیمتری
سایز یازده و دوازده ساله: در ۳۱، ۳۶ و ۴۰ سانتیمتری
سایز سیزده و چهارده ساله: در ۳۳، ۳۸ و ۴۳ سانتیمتری


نحوه بافتن قسمت پشت
این قسمت در دو میل بافته میشود. ابتدا ۷۶-۸۲-۸۸-۹۴ دونه در میلهای شماره ۴٫۵ سربیاندازید، سه رج به زیر ببافید (رج اول از پشت کار خواهد بود) و بعد با بافت ساده (یک رج زیر، یک رج رو) ادامه دهید.
وقتی اندازه این تکه تقریباً ۲۶-۲۸-۳۰-۳۲ سانتیمتر شد، یک رج از روی کار به زیر ببافید، همزمان ۱۱ دونه در این رج کم کنید (تعداد دانه ها ۶۵-۷۱-۷۷-۸۳) بعد بافت را با میلهای شماره ۴ ادامه دهید و هفت رج به زیر ببافید. حال بافت پترن M.1 را شروع کنید (دونه ابتدا و انتها برای محل دوخت میباشد و نباید مطابق پترن باشد یعنی باید پترن از دونه دوم شروع شده و تا یکی مانده به آخر بافته شود). وقتی اندازه ۳۴-۳۷-۴۰-۴۳ سانتیمتر شد در هر طرف برای زیر بغل کور کنید.
نکته:
وقتی دونه کم میکنید اگر تعداد دانه ها برای یک تکرار پترن کافی نباشد ساده ببافید.


زیر بغل
برای زیر بغل در ابتدای هر رج به شرح زیر کور کنید: چهار دونه به تعداد ۱-۱-۱-۱ بار، دو دونه به تعداد ۰-۱-۱-۱ بار و یک دونه به تعداد ۲-۳-۳-۳ بار. بعد از تمام این کم کردنها تعداد دانه ها ۵۳-۵۳-۵۹-۶۵ خواهد بود. بعد مطابق نقشه ایجاد شده ادامه دهید وقتی اندازه کار ۴۸-۵۲-۵۶-۶۰ سانتیمتر شد، ۲۷ دونه وسط را چهار رج ابری ببافید و بقیه را مطابق پترن ببافید.
حال پانزده دونه وسط را برای یقه کور کنید و هر تکه را جداگانه ببافید. برای هر سرشانه ۱۹-۱۹-۲۲-۲۵ دونه باقی میماند. بعد مطابق پترن ببافید منتهی شش دونه کنار یقه را ابری ببافید. وقتی اندازه پشت ۵۰-۵۴-۵۸-۶۲ سانتیمتر شد، کور کنید.


بافتن قسمت جلو نیمه چپ
ابتدا ۴۴-۴۷-۵۰-۵۳ دونه در میلهای شماره ۴٫۵ سربیاندازید. سه رج ابری ببافید (رج اول باید از پشت کار باشد) و بعد با بافت ساده ادامه دهید منتها شش دونه به طرف وسط ژاکت را همواره ابری ببافید.
وقتی اندازه این تکه ۲۶-۲۸-۳۰-۳۲ سانتیمتر شد یک رج از روی کار به زیر ببافید، همزمان هفت دونه در این رج کم کنید (تعداد دانه ها ۳۷-۴۰-۴۳-۶۴) بعد بافت را با میلهای شماره ۴ ادامه دهید و هفت رج به زیر ببافید. حال بافت را به صورت زیر ادامه دهید: یکی ببافید، ۳۰-۳۳-۳۶-۳۹ دونه مطابق پترن M.1 ببافید منتها از محلی که با فلش در شکل نشان داده شده شروع کنید و شش دونه انتها که نوار جلو است ابری ببافید.
وقتی اندازه این قسمت ۳۴-۳۷-۴۰-۴۳ سانتیمتر شد کور کردن برای زیر بغل را همانند آنچه برای پشت گفته شده انجام دهید، منتها به محل زیر بغل و اینکه فقط در یک طرف این کار انجام خواهد شد دقت کنید. همزمان وقتی اندازه کار ۳۷-۳۹-۴۲-۴۵ ر شد، شش دونه نوار جلو را ابری ببافید بعد برگردید و دوباره همین شش دونه را ببافید و به ابتدای میل برگردید.
بعد تمام دونه ها را ببافید و همزمان یک دونه در کنار نوار جلو همانند آنچه در قسمت توضیحات گفته شده کور کنید و عمل کور کردن را یک رج در میان به تعداد کلاً ۱۲ بار انجام دهید. وقتی تمام کم کردنهای مربوط به نوار جلو و زیر بغل انجام شد ۱۹-۱۹-۲۲-۲۵ دونه برای سرشانه چپ باقی میماند. بعد بافت را ادامه دهید وقتی اندازه تکه ۵۰-۵۴-۵۸-۶۲ سانتیمتر شد، کور کنید.


بافتن قسمت جلو نیمه راست
این تکه همانند نیمه چپ بافته میشود، منتها برعکس. دقت کنید که پترن در دو نیمه جلو باید متقارن باشد، جا دکمه ها را فراموش نکنید.


بافتن آستینها
آستینها به صورت درزدار بافته میشود. ابتدا ۳۴-۳۶-۳۸-۴۰ دونه در میلهای شماره ۴٫۵ سربیاندازید. سه رج به زیر ببافید (رج اول از پشت کار میباشد) و با بافت ساده ادامه دهید.
وقتی اندازه آستین ۵ سانتیمتر شد، یک دونه در ابتدا و انتهای رج اضافه کنید و عمل اضافه کردن را از هر ۳-۳-۳٫۵-۳٫۵ سانتیمتر کلاً به تعداد ۱۰-۱۱-۱۱-۱۲ بار انجام دهید (تعداد دانه ها ۵۴-۵۸-۶۰-۶۴) وقتی اندازه آستین ۳۸-۴۰-۴۳-۴۶ سانتیمتر شد، برای قسمت بالای آستین را به صورت زیر در ابتدای هر رج کور کنید:
چهار دونه دو بار، دو دونه چهار بار، و یک دونه ۲-۶-۶-۶ بار، سپس دو دونه در ابتدا و انتهای رج تا زمانی که اندازه آستین ۴۳-۴۷-۵۰-۵۳ سانتیمتر شود، بعد چهار دونه در ابتدا و انتها کور کنید، سپس در رج بعد باقیمانده دونه ها را کور کنید. اندازه آستین تقریباً ۴۴-۴۸-۵۱-۵۴ سانتیمتر خواهد بود.


نحوه به هم وصل کردن
ابتدا درز سرشانه را بدوزید بعد آستینها را در محل مورد نظرشان قرار دهید بعد آستین را بدوزید و درز بغلهای ژاکت را نیز بدوزید. جای دوخت برای بغلهای ژاکت و آستین فقط یک دونه است بعد دکمه ها را وصل کنید.


————————————————

درباره‌ی

همچنین ببینید

آموزش ساخت آباژور در کمترین زمان

  آیا عاشق آباژورهای با پایه مرمر هستید اما به نظرتان گران می‌رسد؟ در این …

یک نظر

  1. میشه اموزش بافت این ژاکت رو اسونتر توضیح بدین من قسمت پترن مشکل دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عطر و ادکلن ارشاکو